Skip to main content
فهرست مقالات

اعتبار ادراک و شهود عرفانی از دیدگاه کتاب و سنت3

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 31 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : شهود، خدا، معرفت، خداوند، روایت، حق، امام، نفس، نقل، حقایق، نور، باطن، انسان، شریف، رساله الولایه، علم، مشاهده، ظاهر، چشم دل، سخن، اعتبار ادراک و شهود، راه معرفت نفس موجب معرفت، راه معرفت نفس، شناخت، روایت شریف، شهود حق‌تعالی، شهود عرفانی از دیدگاه کتاب، تهذیب نفس، روشن، امام صادق

خلاصه ماشینی: "عارف کامل مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی که به حق از واصلان بدین مقام منیع بوده، پس از ذکر این روایت شریف، از خواجه نصیرالدین طوسی مطلب ذیل را نقل می‌کند: " عارف هنگامی که از نفس خود بریده و به حق پیوست، می‌بیند که هر چه قدرت است در قدرت خویش که به همه مقدورات تعلق می‌یابد مستغرق است، و هر چه دانش است در دانش‌اش که چیزی از موجودات از دایره علم او بیرون نیست مستغرق است، و هر چه اراده هست، در اراده او که هیچ چیز از ممکنات سرپیچی از اراده او ندارد مستغرق است، بلکه می‌بیند هر چه وجود است از او سر می‌زند و سرچشمه فیض همه اوست. 12 _ ابن شعبه حرانی در کتاب شریف تحت العقول از امام صادق) نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: "هر که خدا را با توهمات و خیالات بشناسد )و از تصورات خود خدایی بسازد( مشرک است؛ و هر که خدا را به اسم شناسد، نه به معنا ) و حقیقت( به نقض ) > و حدوث وجود خداوند( اعتراف کرده است؛ چون اسم‌ها حادثند )و بندگان آنها را انتخاب کرده‌اند ، و ذات مقدس او قدیم است( آن که اسم و معنا را )با هم( بپرستد )اسم را( با خدا شریک قرار داده است آن که معنا را به وسیله صفت، نه به واسطه ادراک، بپرستد، حواله بر غایب کرده است؛ )چنانکه اگر امر غایبی را بخواهند بشناسند به وسیله اوصاف آن را شناسایی می‌کنند ، نه به وسیله ادراک شخصی؛ چرا که ناپدید است و معرفت شخصی به آن تعلق نمی‌گیرد(."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.