چکیده:
نجمن نسبت به سایر افراد ضروریتر و مفیدتر است و تمامی خانوادهها،اعم از مشکلدار،بدونمشکل،سالم و به هنجار به آنها نیازمند هستند و شیوههای آموزش حضوری و گروهی مناسبترین و مؤثرترین شیوهء اجرای اینگونه آموزشها محسوب میشوند.
خلاصه ماشینی:
"دیدگاه جامعهء مورد بررسی دربارهء آموزش مهارتهای پژوهش به خانوادهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین نتیجه گرفته شد که اکثر پژوهشگران و صاحبنظران،با آموزش مهارتهای پژوهش و حل مسأله به خانواده موافق هستند و مشخصات فردی(جنسیت،وضعیت تأهل،شغل،سابقهء خدمت،تحصیلات،رشتهء تحصیلی و تجربهء پژوهشی)آنها هم تقریبا هیچ نقشی در میزان این موافقت نداشته است،مگر تنها در ارتباط با شغل آنان.
اظهار نظر افراد مورد بررسی دربارهء موضوعات آموزشی-پژوهشی خانوادهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بهطور کلی اکثر پاسخگویان با آموزش موضوعاتی مانند:«ماهیت و تعریف روش علمی،مراحل روش علمی و شناسایی و بیان مسأله،تدوین هدفها،سؤالها،فرضیهها، شناسایی منابع اطلاعاتی،مطالعه پیشینه،ابزارهای اندازهگیری،تفسیر،نتیجهگیری، پیشنهادها،راهنمای تدوین گزارش پژوهش و اصول و تعاریف خانواده پژوهنده»موافق هستند و آزمون دوجملهای محاسبه شده،این میزان موافقت را قابلقبول و معنادار نشان داد.
بررسی میزان تناسب روشهای پژوهشی برای آموزش مهارتهای پژوهشی خانوادهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بهطور کلی از میان 21 روش بیان شده،اغلب پاسخگویان با روشهای پژوهشی اقدامپژوهی،مطالعه موردی،روش کیفی،روش پس رویدادی به میزان خیلی زیاد و زیاد موافق بودند و این روشها را برای آموزش مهارتهای پژوهش و حل مسأله به خانوادههامناسب دانستهاند.
راههای موثر تأمین هزینههای آموزش مهارتها (به تصویر صفحه مراجعه شود) سطوح معناداری (Sig-/000) جدول مذکور نشان میدهد که آموزش خانواده، مرکز مشارکت زنان،وزارت کشور و شورای عالی خانواده،بهترین مرکز برای تأمین هزینههای آموزش مهارتهای پژوهش و حل مسأله هستند و موثرترین راه برای معرفی و نشر آثار پژوهشی و انعکاس آنها از طریق صدا و سیما شناخته شده است."