Skip to main content
فهرست مقالات

استشهادبه حدیث در زبان عربی

نویسنده:

(15 صفحه - از 129 تا 143)

کلید واژه های ماشینی : حدیث ،عربی ،استشهاد ،زبان عربی ،روایت ،احتجاج ،راوی ،عربیت ،حدیث در زبان عربی ،استشهاد به حدیث ،نحویان ،کتاب ،لغت ،نقل ،تدوین حدیث ،فساد ،تدوین ،شعر ،راویان حدیث ،احکام ،نقل به معنا ،جایز ،فساد زبان عربی به‌انجام‌رسیده ،پیامبر ( ص ) ،واژگان ،به حدیث ،علمای عربیت ،مخالفان ،اصل ،موافقان

خلاصه ماشینی:

"ثانیا اختلاف در جواز نقل به معنا در مورد احادیث تدوین نشده بوده است؛ اما تبدیل الفاظ احادیث مدون، بدون هیچ اختلافی جایز نبوده؛ چنان‌که ابن صلاح گفته، و تدوین احادیث در صدر اول و قبل از فساد زبان عربی به انجام رسیده است و چنانچه تبدیلی در آن صورت گرفته باشد، احتجاج به آن جایز است؛ چرا ـکه در آن روز نهایتا لفظی که احتجاج به آن صحیح است‌ـ به لفظی دیگر که به آن نیز صحیح است تبدیل گشته و سپس در کتب تدوین یافته و از تغییر دادن آن و نقل آن به معنا منع شده است پس آنچه تدوین شده، در باب خویش صحیح و محبت است و آن احتمالی که قبلا اشاره شد (نقل به وسیله افراد غیر ثقه) توهمی بیش نبوده و به استدلال ضرر نمی‌رساند. پس این ادعا که احادیث قبل از فساد زبان تدوین یافته و احتجاج به کلام مدونان جایز است، به هیچ وجه با تاریخ، همخوانی ندارد و اگر سخن ابن خلدون صحیح باشد، همان کافی است و هیچ نیازی به حجت و دلیل دیگری در استشهاد به حدیث نمی‌بود. وجه عدم احتجاج به احادیث مقطوع السند، روشن است؛ اما به احادیث متصل السند از این دست به جهت بعد تدوین‌کنندگان آنها از طبقه اول نمی‌توان احتجاج نمود و چنانچه کثرت مولدان در رجال سند حدیث را به احتمال روایت برخی از آنها به معنا، اضافه کنیم، این احتمال که الفاظ موجود در حدیث، لفظ پیامبر(ص) باشد یا لفاظ راوی مورد اطمینانی که بتوان به کلام او احتجاج کرد، بسیار ضعیف بوده و موجب ظن نمی‌گردد که بتوان با آن الفاظ لغوی یا وجوه استعمال آن را اثبات نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.