Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه تطبیقی؛ ریشه های نو افلاطونی تفکر صوفیگری

نویسنده: ؛

مترجم: ؛

فروردين 1384 - شماره 88 (4 صفحه - از 76 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : افلاطون ،نوافلاطونی ،مکتب نوافلاطونی ،صوفی‌گری ،تفکر صوفی‌گری ،صوفی‌گری و مکتب نوافلاطونی ،افلوطین ،خداوند ،صوفی‌گری به رهیافتی آزادتر ،اساس مکتب نوافلاطونی ،صوفی‌گری از مکتب ،مکتب صوفی‌گری ،الهی ،تجلی خداوند ،تفکر اسلامی ،موجود مطلق ،موجودات انسانی ،اساس مکتب ،غایت هر ،مبدأ و غایت هر ،بالاترین مرتبه ،حقیقتی الهی ،خدا و جهان ،بلندترین مرتبه ،ماهیت الهی ،نشان می‌دهد

مکتب نوافلاطونی تأثیر بسزایی در توسعه صوفیگری داشت. این مکتب آن‌گونه که افلوطین مطرح نمود، خدا را مبدأ و غایت هر چیزی تصور کرد. در حالی که صوفیگری به رهیافتی آزادتر و انتقادی‌تر تمایل دارد. احتمالا ترجمه‌های افلوطینی زمینه قطعی فلسفی را برای صوفیگری آماده کرد. یک بررسی اجمالی از صوفیگری و مکتب نوافلاطونی آشکار می‌سازد که این دو در زمینه‌هایی همچون نگرش به حقیقت خداوند، روح، بدن و مفاهیمی همچون خیر، شر، زیبایی، مرگ و زندگی و خلقت شباهت‌های نزدیکی دارند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.