Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر نظریه ذهنیت ارزش های اخلاقی با تاکید بر نظریه مکی

نویسنده:

(18 صفحه - از 141 تا 158)

کلیدواژه ها : عین‌گرایی ،نسبیت ،مکی ،‌ ذهنیت ارزش‌های اخلاقی ،غرابت

کلید واژه های ماشینی : ارزش‌های اخلاقی ،نسبیت ،ذهنیت ،ذهنی ،مکی ،استدلال ،احکام ،احکام اخلاقی ،ذهنیت ارزش‌های اخلاقی ،اختلاف اخلاقی جوامع و استدلال ،نقد ،عینی ،استدلال مبتنی بر نسبیت ،عینیت ارزش‌های اخلاقی ،نسبیت و اختلاف اخلاقی ،امیال ذهنی بشری مبنایی ،اختلاف ،خواسته‌های ،استدلال مبتنی بر غرابت ،امیال ،ذهن‌گرایی ،ادعای عینیت ارزش‌های اخلاقی ،مبناها ،تفاوت احکام اخلاقی ،انسان ،تفاوت ،تفاوت احکام اخلاقی جوامع ،ارزش‌های اخلاقی مستلزم غرابت ،احکام اخلاقی جوامع ،مکی ارزش‌های اخلاقی مستقل

مکی ارزش‌ها را به طور کلی و ارزش‌های اخلاقی را به طور خاص ذهنی می‌داند. به گونه‌ای که مستقل از خواسته‌ها و امیال ذهنی بشری مبنایی ندارند. بنا به تعریف وی از ذهن‌گرایی، ارزش‌ها بدون مبنا و پایه نمی‌باشند ولی مبناها و پایه‌های ارزش‌ها مستقل از خواسته‌های بشری وجود ندارد. وی برای این نظریه دو استدلال ارائه می‌کند: استدلال مبتنی بر نسبیت و اختلاف اخلاقی جوامع و استدلال مبتنی بر غرابت. هر یک از این استدلال‌ها به وسیله فیلسوفان اخلاق عین‌گرا و برخی انسان شناسان عین‌گرا مورد نقد جدی قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"آنچه از این گزارش مورد نظر بود بیان دقیق سؤال مورد طرح در مقاله حاضر است: آیا هر نوع ارزیابی اعمال از نوع آنچه گزارش شده است ذهنی‌اند یا عینی؟ اینکه عینیت ارزش‌ها و ذهنیت آنها به چه معناست در تلقی مکی مطرح خواهد شد اما به طور کلی ارزشی عینی خواهد بود که حکم نسبت داده شده در آن، ویژگی و خصیصه‌ای مربوط به خود فعل باشد و نه خصیصه و ویژگی ذهن حکم کننده‌. در حالت دوم که به نحوی نتیجة مرحله اول می‌باشد اشاره می‌کند که اگر به عینی بودن ارزش‌های اخلاقی معتقد باشیم به نحوی که احکام اخلاقی حاکی از خصیصه و ویژگی های مستقل از ذهن بشری یا غیر بشری در عالم باشد مستلزم پذیرش وجود موجودات با کیفیات یا روابط نامأنوسی خواهد بود که راه و نحوة کسب شناخت دربارة آنها به وسیلة قوای ادراکی معمولی و شناخته شده مقدور نخواهد بود. در هر حال تأکید اساسی این استدلال بر این مطلب است که اگر احکام اخلاقی حاکی از خصایص و ویژگی‌های عینی مستقل از امیال و خواسته‌های ذهنی بشری یا غیر بشری باشد در آن صورت این خصایص و ویژگی چگونه ضمیمه‌ای خواهد بود؟ و انسان به چه روش و با کدامیک از قوای معرفتی قادر به شناخت آنها خواهد بود؟ به نظر مکی هر پاسخی که ارائه گردد منجر به پذیرش غرابت مابعدالطبیعی و معرفتی خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.