Skip to main content
فهرست مقالات

علم و دین

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 75 تا 100)

کلیدواژه ها : تعارض ،دین ،وحی ،علم ،اسلام ،سازگاری ،تمایز ،تعامل

کلید واژه های ماشینی : دین، علم، علم و دین، تعارض، معرفت، میان علم و دین، وحی، میان علم و دین تعارضی، اسلام، حل تعارض، حس، تعارض میان علم و دین، علوم تجربی، تعارض علم و دین، عقل، قرآن، دانش، گزاره‌های، تمایز، تمایز میان علم و دین، دین اسلام، نظریه تعارض میان علم، معرفت دینی، رابطهء میان علم و دین، تجربه، مقولههء رابطهء میان علم، نظریه تمایز میان علم، حقایق، قطعی، تفسیر

امروزه دین و دین ورزان در معرض هجوم انواع سؤالات و پرسشهایی واقع شده‌اند که‌ پاسخهایی درخور می‌طلبد و از این میان،بخشی از سؤالات در مقولههء رابطهء میان علم و دین‌ می‌گنجد؛مبنی بر این که آیا میان علم و دین تعارضی رخ نموده است یا خیر؟و اگر پاسخ‌ مثبت است،چه راه حل و پاسخی می‌توان برای حل این تعارض ارائه داد؟ میان علم و دین،به لحاظ منطقی،چهارگونه رابطه محتمل است: 1.آنها را می‌توان به دو حوزهء کاملا متفاوت متعلق دانست که طبعا با یکدیگر کاری ندارند. 2.میان آن دو تعارض و اصطکاک برقرار است؛ولی برای حل تعارض، اولویت را به دین بسپاریم. 3.در حل تعارض،اولویت را به علم دهیم. 4.با حفظ حرمت و جایگاه علم و دین،قائل به مشارکت و همکاری میان آن دو باشیم. این مقاله می‌کوشد با بهره‌گیری از شواهد و ادله،سه رابطه نخست را نقد کرده، برمبنای رابطه چهارم،یعنی با اعتقاد به این که باید ضمن حفظ حرمت و جایگاه علم و دین، به مشارکت میان آن دو قائل باشیم،تعارض مذکور را حل و فصل نماید.

خلاصه ماشینی: "می‌گنجد؛مبنی بر این که آیا میان علم و دین تعارضی رخ نموده است یا خیر؟و اگر پاسخ‌ بلکه علم ممکن است از راههای دیگری غیر از حس و تجربه نیز فراهم آید (مصباح یزدی،اخلاق دذ قرآن،ج 2،ص 26-25)؛بنابراین علم،در این اصطلاح،همه‌ دلیل است که واژه علم در متون و منابع دینی اسلامی ما تنها بر علوم دینی اطلاق نشده‌ 46؛روم/9؛کهف/19؛ق/6)بشر را در کل به مطالعه و تحقیق در جهان هستی ترغیب می‌کنند که شامل علوم مختلف تجربی نیز می‌شود. در خصوص نسبت میان علم و دین در کل سه دیدگاه یا نظریه متفاوت وجود دارد: تضادی آشکار وجود دارد(نظریه تعارض میان علم و دین)؛ 2. اوج شکوفایی علوم تجربی هیچ گاه موضوع تعارض علم و دین پیش نیامد. علوم تجربی از دو جهت با آموزه‌های دینی مسیح در تعارض قرار گرفته است: معرفت علمی محدود به تجربه قابل ادراک حسی است ولی دین در حوزه‌ای کاملا 1. اولا چرا تنها بر سیال بودن معرفت دینی و تاثیرپذیری آن از دیگر معارف،اصرار و تاکید می‌شود؛درحالی‌که معرفت علمی نیز همواره دستخوش تغییر و تحول است. البته این سخن بهره‌ای از حقیقت را با خود به همراه دارد که اگر ما تمایز میان علم و آن‌ها را افاده نمی‌کند بلکه نشان دهندهء نوعی تمایز میان علم و دین در تبیین است. 2. دین خطوط کلی برخی از علوم را ارائه داده است و دانشمندان با استفاده از آنها از قواعد عقلی و قوانین عقلانی موجود در بعضی از نصوص دینی می‌توان کلید فهم بسیاری از متون فقهی را به دست آورد،در زمینهء علوم تجربی نیز می‌توان این‌گونه عمل‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.