Skip to main content
فهرست مقالات

در حاشیه دو مقاله

نویسنده:

(5 صفحه - از 48 تا 52)

خلاصه ماشینی:

"سوم: با مراجعه به فهرست اعلام کتاب اعلام الوری و مقایسه آن با متن می بینیم که نام علی بن ابراهیم به چند گونه در این کتاب دیده می شود: گونه اول: نام وی در وسط سند بوده که پاره ای از آنها از کلینی (ج1, ص405, 406, 421, 518, 529, 542 و ج2, ص10, 13, 18, 92, 111, 166) یا شیخ صدوق (ج2, ص174, 180, 194) یا دیگران (ج2, ص140, ظاهرا به نقل از ابن عیاش جوهری) نقل شده, روشن است که این روایات از تفسیر علی بن ابراهیم نیست. گونه چهارم: مواردی که از کمال الدین اخذ شده, هرچند نام علی بن ابراهیم در آغاز سند است, به تصریح خود مؤلف در آغاز فصل اثبات امامت حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه ـ (ج2, ص226) آغاز سند آنها تا علی بن ابراهیم حذف شده و سند کامل آنها را باید از کمال الدین جستجو کرد (ج2, ص229, 231, 239, 240, 241, 245, 247) موردی هم در فهرست اعلام, آدرس داده شده که اشتباه است (ج2, ص122) به این ترتیب معلوم می گردد که در هیچ موردی از اعلام الوری از تفسیر موجود مطلبی اخذ نشده و از اصل تفسیر علی بن ابراهیم هم معلوم نیست اخذ شده باشد. راقم سطور این بحث را به تفصیل در رساله ای درباره تعیین مراد از ابن جمهور در اسناد کتب حدیثی بحث کرده است و در اینجا خلاصه آن بحث ـ با اندک تغییری ـ تقدیم می دارد: شیخ طوسی در فهرست خود: 146/615, شرح حال محمد بن حسن بن جمهور عمی بصری را آورده و کتاب واحده را به وی نسبت داده است و راوی او را احمد بن حسین بن سعید قرار داده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.