خلاصه ماشینی:
"289-292 برخلاف اردشیر بابکان تشکیل اتحادیه داده بودند1 بگفته سرهنک جیمس تاد قلمرو سلطنت پارتیان مذکور،در سده دوم میلادی از سند تا به نربدا توسعه داشته و میناگره(میننگر)پایتخت آنها بوده است.
از بررسی چنین سکهها نمونه کامل وحدت عقاید مجسم میگردد و دیده میشود،بودائیگری و زرتشتیگری، بروش خاص هند،در مذهب رسمی کشور بهم آمیخته و جوش خورده است1 بنا به اظهارات استین،در بررسی تاریخ جالب توجه ملل آریائی که شاهد تبادل نفوذ بودائی و مغانی بین هند و ایران بوده،سکههای توروشکه یا سکههای قلمرو تورانی،از منابع قابل اعتماد است2 تذکر این نکته بجاست،اغلب مواد مذهب بودائی جدید(وران کنیشکا) که بنام مهایانا(چرخ بزرگ)نامور شده،با تماس با منابع فرهنگ بیگانگان و پیوند عناصر هندی،زرتشتی و عرفانی سیراب گردیده است.
بگفته ایلیات صاحب تاریخ هند دو خاندان بزرگ کوشان در شمال و«اندره»در جنوب هند حدود سال 226 میلادی باهم از میان رفتند و آن هنگامی بود که اساس دولت اشکانیان بوسیله ساسانیان برچیده شد.
1 دکتر اسپونر،باستانشناس انگلیسی که حفریات پاتلی پوترا،پایتخت آشوکا، پادشاه مقتدر هند،در پتنا(کنونی)،بسرپرستی او و هزینه سر رتنتاتا پارسی و ایرانی اصیل انجام یافته،در گزارش خود،از وجود نفوس بیشمار زرتشتیان و مغان،در شمال هند سخن میراند،که از بیهار گرفته تا به پنجاب و پیشاور،هنگام پادشاهی خاندان موریا،که مقارن سال 323 پیش از میلاد،بوسیله چندراگوپتا بنیاد گردید میزیستهاند.
طی سالیان دراز از سال 857 خ تا سال 1152 خ 26 نامه در پاسخ پرسش- های دینی از جانب زرتشتیان ایران بپارسیان هند ارسال میگردد و در طی این زمان،بسیاری از کتابهای دینی اوستا،پهلوی و پارسی را برای آنها میفرستند که امروز در کتابخانههای آن حدود ضبط است."