چکیده:
از دههء 0891،گرایش به کارآفرینی برای کاهش بیکاری رو به فزونی نهاده است زیرا با گسترش کارآفرینی فرصتهای اقتصادی و کسبوکارهای تازه پدید آمده است. در جامعهء ما بسیاری از شهروندان بیکاریند؛ولی وضع نیمی از این جمعیت بدتر است.زنان نهتنها دیگر خانهنشین نیستند،بلکه متقاضیانی مهارتدیده و دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که از این نظر بر مردان برتری یافتهاند بهگونهای که اکنون بیش از 06 درصد ظرفیت دانشگاهها را به خود اختصاص دادهاند اما در بازار کار ایران سهمی ناچیز دارند.با توجه به محدود بودن دامنهء سرمایهگذاری از سوی دولت،خوداشتغالی و افزایش کارآفرینی اگر نگوییم تنها را پیش روست دستکم یکی از مهمترین راههای حل معضل بیکاری است. در این نوشتار تلاش شده است با به دست دادن تعریفی از کارآفرینی زنان و با بهرهگیری از تازهترین اطلاعات دربارهء وضع کارآفرینی زنان در جهان،ضرورت و اهمیت کارآفرینی زنان تبیین گردد.سپس به بررسی عواملی که در موفقیت راهاندازی و گسترش فعالیتهای کارآفرینانه از سوی زنان کارآفرین ایرانی مؤثر است پرداخته میشود و پیشنهادها و راهکارهای لازم برای ورود زنان به فعالیتهای کارآفرینانه به منظور ایجاد و توسعهء کسبوکار در کشور مطرح میگردد.
خلاصه ماشینی:
"(Mirchandani,1999) عوامل مؤثر در کارآفرینی زنان: مهمترین عوامل مؤثر در کارآفرینی زنان را میتوان در 4 بخش فردی،شبکهای،سازمانی و محیطی،دستهبندی کرد: 1-عوامل فردی:عواملی است گویای ویژگیهای شخصیتی،انگیزهها،هدفها و عوامل جمعیتشناختی مربوط به زنان کارآفرین؛ 2-عوامل شبکهای:ارتباطات زنان کارآفرین را با مشاوران،انجمنهای تخصصی و بازرگانی،و دوستان نزدیک و با تجربه و مورد اعتماد،توضیح میدهد؛ 3-عوامل سازمانی:در میان مهمترین عوامل سازمانی در کارآفرینی زنان،میتوان از مهارتهای مدیریتی، گزینش روش مناسب در زمینهء مدیریت و تأمین منابع یاد کرد؛ 4-عوامل محیطی:عوامل اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی،سیاسی،تکنولوژیک و بین المللی توصیفکنندهء محیطی است که میتواند شرایطی مساعد برای ایجاد و رشد فضای کارآفرینی پدید آورد.
(Still, 1987,Stanger,1990) پژوهشها در آمریکا نشان میدهد که انگیزههای فردی و هدفهای زنان با کارآفرینی آنان ارتباط دارد که مهمترین آنها موفقیت برای بقا و استقلال است؛ (Brush,Hisrich, 1987) هرچند دیگر بررسیها گویای آن است که زنان در سنجش با مردان اعتماد به نفس کمتری از خود نشان میدهند.
(Ufuk Ozgen 2001) دولت دانمارک در 8991 در دستور کار نشست کارآفرینان زن،با گشودن فصلی در گزارش بخش اقتصادی با عنوان«زنان بیشتری در میان کارآفرینان آینده» این نکته را مطرح کرد که زنان منبعی اساسی در زندگی اقتصادی دانمارک هستند و ازاینرو سیاستها و استراتژی صنعتی دولت دانمارک برای گسترش فرهنگ کارآفرینی و بهبود شرایط کار و ایجاد زمینهء بهینه برای همهء کارآفرینان طراحی شده است که بسیاری از این نوآوریها برای کارآفرینان زن مناسب است و ساختار شغلی و کاری و دامنهء فعالیت زنان کارآفرین را در آینده دگرکون میکند."