Skip to main content
فهرست مقالات

معیار نقد حدیث در تعلیقات علامه شعرانی بر روض الجنان

نویسنده:

(6 صفحه - از 2 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : نور علی نور ،ابو الفتوح رازی ذیل آیه ،تعلیقات ،روایت ،حدیث ،علامه شعرانی ،نور ،تعلیقات علامه شعرانی ،ابو الفتوح ذیل آیه ،ابو الفتوح ،تعلیقات تفسیر ابو الفتوح رازی ،نقد احادیث تفسیر ابو الفتوح ،اخبار ،روایات تفسیر ابو الفتوح ،علامه شعرانی ذیل تفسیر آیات ،نقل ،علامه شعرانی ذیل ،نقد حدیث در تعلیقات ،روض الجنان و روح الجنان ،خدا ،تفسیر ،علامه میرزا ابو الحسن شعرانی ،کتاب تفسیر نور علی نور ،ایمان ،رسول ( ص ) ،قرآن ،بهشت ،علی نور , ج ،شیخ ابو الفتوح ،ابو الفتوح در نقل اخبار

خلاصه ماشینی:

"بعضی اخبار با روایات صحیح ناسازگار است و علامه شعرانی نیز به همین جهت آنها را نپذیرفته است, مثلا: ـ ابو الفتوح ذیل آیه 154 سوره بقره روایتی از عبدالله عباس نقل می کند که درباره شهدا گفته است: (ارواح ایشان در حوصله مرغان سبز باشد که از جوی های بهشت آب خورند و از میوه های بهشت خورند و با قندیل های بهشت شوند که آویخته در سایه عرش … ). این گونه روایات مردودند, از جمله می توان به چند روایت زیر که در تفسیر آمده است اشاره کرد: ـ ابو الفتوح رازی ذیل آیه 187 سوره بقره روایتی از سهل بن سعد نقل می کند که ( در آیت من الفجر نبود به اول صحابه رسول بیشتر به شب دو رسن پیش خود بنهادندی و اعتبار می کردندی, خدای تعالی برای بیان بفرستاد من الفجر). بعضی روایات مطالبی دارند که با علم و عصمت معصوم منافات دارد و معصوم را چون بشر عادی جلوه می دهد و به همین جهت علامه شعرانی آنها را نپذیرفته است, از جمله اخبار زیر: ـ ابو الفتوح ذیل آیه 196 سوره بقره نقل کرده است: (…رسول (ص) دلتنگ شد و در خیمه ام سلمه شد و گفت: یا ام سلمه, دیدی که اینان چه کردند, سه بار فرمودم که هدی بکشی و سر بتراشی, فرمان نبردند. بعضی از روایاتی که ابو الفتوح نقل کرده از نظر محتوا با قراین تاریخی ناسازگار است و علامه شعرانی با نگاه تیزبین خود آن را تشخیص داده و روایت را به نقد کشیده است, از جمله: ـ نقل شده است که از رسول(ص) پرسیدند از اول مسجدی که در زمین ساختند برای عبادت, گفت: مسجد الحرام بود و آن گه بیت المقدس."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.