Skip to main content
فهرست مقالات

معیار نقد حدیث در تعلیقات علامه شعرانی بر روض الجنان

نویسنده:

(6 صفحه - از 2 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : نور علی نور، ابو الفتوح رازی ذیل آیه، تعلیقات، روایت، حدیث، علامه شعرانی، نور، تعلیقات علامه شعرانی، ابو الفتوح ذیل آیه، ابو الفتوح

خلاصه ماشینی:

"بعضی اخبار با روایات صحیح ناسازگار است و علامه شعرانی نیز به همین جهت آنها را نپذیرفته است, مثلا: ـ ابو الفتوح ذیل آیه 154 سوره بقره روایتی از عبدالله عباس نقل می کند که درباره شهدا گفته است: (ارواح ایشان در حوصله مرغان سبز باشد که از جوی های بهشت آب خورند و از میوه های بهشت خورند و با قندیل های بهشت شوند که آویخته در سایه عرش … ). این گونه روایات مردودند, از جمله می توان به چند روایت زیر که در تفسیر آمده است اشاره کرد: ـ ابو الفتوح رازی ذیل آیه 187 سوره بقره روایتی از سهل بن سعد نقل می کند که ( در آیت من الفجر نبود به اول صحابه رسول بیشتر به شب دو رسن پیش خود بنهادندی و اعتبار می کردندی, خدای تعالی برای بیان بفرستاد من الفجر). بعضی روایات مطالبی دارند که با علم و عصمت معصوم منافات دارد و معصوم را چون بشر عادی جلوه می دهد و به همین جهت علامه شعرانی آنها را نپذیرفته است, از جمله اخبار زیر: ـ ابو الفتوح ذیل آیه 196 سوره بقره نقل کرده است: (…رسول (ص) دلتنگ شد و در خیمه ام سلمه شد و گفت: یا ام سلمه, دیدی که اینان چه کردند, سه بار فرمودم که هدی بکشی و سر بتراشی, فرمان نبردند. بعضی از روایاتی که ابو الفتوح نقل کرده از نظر محتوا با قراین تاریخی ناسازگار است و علامه شعرانی با نگاه تیزبین خود آن را تشخیص داده و روایت را به نقد کشیده است, از جمله: ـ نقل شده است که از رسول(ص) پرسیدند از اول مسجدی که در زمین ساختند برای عبادت, گفت: مسجد الحرام بود و آن گه بیت المقدس."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.