چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی تغییرات حاصل از ایفای نقش برنامه درسی پنهان در دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفته است.در این راستا و از طریق مصاحبهای اکتشافی با دانشجویان،مؤلفههایی به عنوان موارد تغییریافته در دانشجویان شناسایی و سپس پرسشنامهای برای سنجش این مؤلفهها تدوین و مطالعه مقدماتی انجام گردید.سپس 289 نفر دانشجوی نیمسال اول،نیمسال چهارم،و نیمسال آخر در رشتههای مهندسی برق،شیمی،و علوم تربیتی مورد مطالعه قرار گرفته و تغییرات مورد بررسی در آنها گزارش شده است.براساس یافتههای این تحقیق،ارزش هویت دینی،هویت ملی،هویت علمی،امید به آینده،خویشتنداری و مسئولیتپذیری در دانشجویان کاهش و نمرات هویت اعتیادپذیر،قاعده بازی،تقلب،و بیپروایی در مواجه با جنس مخالف،به گونهای معنادار افزایش یافته است.ویژگی کار گروهی در دانشجویان مورد مطالعه تفاوتی نکرده است.برای اطمینان از اثربخشی متغیرهای درون دانشگاهی از گروه مقایسه نیز استفاده شده است که مشاهدات،امکان تاثیر نتایج را از متغیرهای فرا دانشگاهی نفی مینماید.
خلاصه ماشینی:
-------------- (1) Ahola,S (2) Role of Game (3) Hiden Curriculum (4) Ausbrooks (5) Jackson,P برخی مطالعات مرتبط با تحولات یادگیرندهها و به عنوان یادگیری ضمنی 1)در پژوهشی که قنبری و همکاران(2831)در قالب طرحی ملی و با عنوان«مطالعه و مقایسه سیستم ارزشها و علائم روان شناختی در دانشجویان سال اول و سال آخر کشور»انجام دادند،پژوهشگران با هدف بررسی تغییرات ناشی از حضور دانشجویان در محیط دانشگاهی،دو نمونه ششصدوپنجاه نفری را از میان دانشجویان سال اول و آخر دانشگاههای مختلف سراسر کشور انتخاب نموده و ضمن مقایسه ویژگیهایی روان شناختی آنها همچون شکایات جسمانی،افسردگی،اضطراب،و پرخاشگری،به مطالعه و مقایسه ارزشهای دانشجویان در دو گروه مورد اشاره پرداختهاند.
E -ناهمسانی اجتماعی میان دانش آموزان مهاجر با دانشآموزان امریکایی -نقش قوی زمینه فرهنگی-اجتماعی به عنوان ابزاری در حمایت مدرسه از دانشآموزان و برای ادراک آنها از فرهنگ مدرسه امریکایی -نقش مرکز آموزشی مورد مطالعه به عنوان سرپناهی فرهنگی برای دانشآموزان مهاجر و در مواجهه با چالشهای اجتماعی و آکادمیکی در محیط بیگانه 5)در مطالعهای که آهولا در سال 0002 و با عنوان«نگرانی و یا دنبالهروی برنامه درسی پنهان در نظام آموزش عالی»در دانشگاه تارکای فنلاند انجام داد،082 نفر دانشجو را از میان دانشجویان رشتههای پزشکی،تربیت معلم،و جامعهشناسی انتخاب نموده و در قالب مصاحبه و پرسشنامه به بررسی ابعاد گوناگون برنامه درسی پنهان پرداخته است.
همچنین جهت اطمینان بیشتر از عدم اثرگذاری شرایط اجتماعی،فرهنگی،و سیاسی جامعه و یا تحولات ناشی از افزایش سن دانشجویان بر نتایج تحقیق،تعداد 95 نفر از ساکنین شهر مشهد که از حیث توزیع جنسیت و سن دارای تشابه با متوسط گروه مورد مطالعه در هر طبقه بوده و در امتحانات ورودی دانشگاهها در سال انجام پژوهش،و همینطور دو و چهار سال قبل از آن شرکت و لیکن به دانشگاه وارد نشدهاند،انتخاب و از آنها به عنوان گروه مقایسه ارزیابی به عمل آمد.