Skip to main content
فهرست مقالات

بر کرانه جبل الطارق

گزارشگر:

(12 صفحه - از 43 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، سفر، مغرب، فلسفه اسلامی، فیلسوف، شیعه، کتاب، علم، فلسفه اسلامی با درگذشت ابن‌رشد، مصر، عربی، اندیشه، زبان، دانشگاه، دانشگاه محمد خامس، جهان، آیة‌الله سبحانی به کشور مغرب، حکیم، علوم انسانی دانشگاه محمد، اندیشه‌های فلسفی، سفر آیة‌الله سبحانی به کشور، اصول، جهان اسلام، استاد، استاد فلسفه اسلام در دانشگاه، فیلسوف نام‌دار مغربی، سفر مرحوم شرف‌الدین به مصر، زبان عربی، اندیشه‌های فلسفی با مرگ ابن‌رشد، اندیشه‌های بلند فلاسفه اسلام

خلاصه ماشینی: "از این جهت در قرن چهاردهم، بزرگانی مانند مرحوم آیة‌الله کاشف الغطاء (1373م) و آیة‌الله سید عبدالحسین شرف الدین (1377م) و همچنین دیگر شخصیت‌های علمی ایرانی و عراقی برای معرفی شیعه به نقاط مختلف جهان سفر کرده و با ایراد سخنرانی‌ها و نشر کتاب‌ها و رساله‌ها، گامی در راه تقریب و شناساندن شیعه برداشته‌اند، تا آنجا که مرحوم کاشف الغطاء در «مؤتمرالقدس‌» که در سال 1350 هجری قمری در بیت‌المقدس منعقد گردید، در سایه خطابه‌های شیرین و نافذ خود، توانست قوب تمام طوایف را به خود متوجه سازد و امامت نماز در قدس به او واگذار گردد . دی‌پور استاد دانشگاه آمستردام در کتاب خود «تاریخ فلسفه در اسلام‌» و دکتر محمد عبدالهادی ابو ریده استاد فلسفه اسلام در دانشگاه کویت در پاورقی‌های خود بر آن کتاب (که خود آن را به عربی ترجمه کرده است) معتقدند که: اندیشه‌های فلسفی با مرگ ابن رشد، در جهان اسلام پایان پذیرفت، و لذا در آن کتاب فقط به شرح حال گروهی از فلاسفه یونان و تعداد از فلاسفه اسلام تا ابن رشد پرداخته، و از آن پس بابی به نام «نهایة الفلسفة فی المشرق‌» (یعنی پایان فلسفه در شرق) باز نموده و از این طریق خواسته‌اند فاتحه فلسفه را بخوانند، ولی این نوع داوری یک داوری نسبی است، درست است که پس از ابن رشد، در بخشی از جهان اسلام، مخصوصا در کشورهای عربی مانند مصر و سوریه تفکر فلسفی از پویایی بازماند، ولی در میان پیروان ائمه اهل‌بیت علیهم السلام که تعقل را جزئی از دین می‌دانند، به رشد خود ادامه داد ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.