چکیده:
نویسنده مقاله، بحث خود را در پنج بخش ارائه کرده است. در بخش نخست، مقاله را با بحث درباره سرشت منابع آغاز می کند و سه گروه از منابع امامی را نام می برد: اول نوشته های کلینی، ابن بابویه قمی و شیخ مفید که به یمن آنها حجم عمده روایات سیره ـ مغازی امامی بر جای مانده است; دوم آثار تفسیری به ویژه تفسیر علی بن ابراهیم قمی; سوم آثار مربوط به زندگی دوازده امام نظیر بحارالانوار مجلسی که هفت مجلد آن به سیره پیامبر اختصاص دارد و در مجلدات دیگر نیز می توان مطالبی مربوط به این موضوع را یافت. در بخش دوم، به نقش امام به مثابه منبع نزد امامیان اشاره می کند و حجم عمده روایات شیعی درباره سیره و مغازی را روایاتی می داند که با سلسله سندهایی به امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) می رسد.
خلاصه ماشینی:
[4] ابن ندیم شیعی (م پس از 385/995) و دیگر منابع اولیه قبل از آغاز قرن چهارم/ دهم به این کتاب اشاره ای نکرده اند; حتی عالم کتاب دوستِ مشهور امامی علی بن موسی بن طاووس (م664/1265) نیز در آثارش از این کتاب ذکری نکرده است;(37) ولی نقل قول های بسیاری، که احتمالا از این کتاب است، در منابع یافت می شود، بدون این که نام این کتاب ذکر شده باشد; به علاوه، یعقوبی مورخ شیعی، (م پس از 292/904) ابان را در زمره منابع مربوط به زندگی پیامبر (اصحاب السیر و المغازی و التواریخ) نام می برد،(38) و طبرسی (م548/1154) می گوید که از «کتاب ابان» یادداشت برداری کرده است.
(73) چنان که قبلا گفته ام،(74) مجموعه رواییِ این جا مشابه مجموعه مغازی معروف زمانِ خود است، اگرچه عناصر جدیدی را جمع می کند که مقصود از آنها معرفی روشن تر علی](علیه السلام) [است و صریحاً به قصد ارائه تصویری نمونه از جذبه و روحانیت او که در آن با محمد](صلی الله علیه وآله)[، شریکش در آن زوج نوری، سهیم است، آورده شده است، به گونه ای که روایات امامی مربوط به مبعث و مغازی ظاهراً نه تنها به نوع فضائل بلکه همچنین، و به بیان دقیق تر، به نوع دلائل النبوه، که معمولا به پیامبر محدود می شود، تعلق دارد.
now, idem, "Sira, Mashahid and Maghazi: The Genesis Development of the Biography of Muhammad," in Studies in Late Antiquity and Early Islam, III, ed.