خلاصه ماشینی:
"برای نمونه در تفسیر سوره حمد که مجموعا هفت آیه است،حداقل 121 مورد استناد به آیات سورههای دیگر وجود دارد اما نکته مهم این است که این استنادها معمولا از قبیل تفسیر قرآن به قرآن به شکل دقیق و مطلوب آن نیست،یعنی اینگونه نبوده که مولف قبل از اتخاذ هرگونه نظری آیات مناسب را،که با آیه مورد نظر، ارتباط موضوعی دارند استخراج و گردآوری کند و با توجه به مضامین مجموعهای از آیات نظر بدهد،بلکه وی غالبا پس از اظهارنظر قطعی و ضمن تحلیلهای مستقل خود،از آیات به صورت شاهد استفاده میکند.
اما یک نکته را بیش از شیخ اشراق معتقد است و آن اینکه میگوید بعضی از مطالب بالاخره طوری است که به هیچ صورتی جز با تمسک به مکتب اهل بیت و کسانی که مستقیم با وحی در ارتباط بودهاند،معلوم نمیشود،لذا میتوانیم بگوییم ارتباط با قرآن به عنوان وحی و همینطور احادیث مستند معصومین علیهم السلام جزئی از روش معرفتشناسی ملاصدرا است که وقتی عقیده دارد برخی مسائل فقط با تمسک به وحی باید در انسان در حد تواناییالش روشن شود طبیعتا دیگر چنین فیلسوفی نمیتواند این مساله را در فلسفه خودش نادیده بگیرد و لذا میبینیم فلسفه ملاصدرا در بین فلسفههای فیلسوفان اسلامی بیشترین آمیختگی را با آیات و روایات دارد."