خلاصه ماشینی:
"» و پس از ذکر شمایل و فضایل حضرت مهدی(ع)و توصیف یاران وشرح آغاز کار آن حضرت این اشعار را میآورد:{S«الان ان ختم الاولیا شهید#و عین الامام العالمین فقید#هو السید المهدی من آل احمد#هو الصارم الهندی حین یبید#هو الشمس یجلو کل غم و ظلمة#هو الوابل الوسمی حین یجود»S}34 فارغ از مناقشات و تلاشهایی که برای جمع میان کلمات ابنعربی در مسألۀ خاتمیت ولایت صورت گرفته،نکته مهم در مبحثما آن است که از نظر ابن عربی ظهور خاتم ولایت خاصه به معنایتکمیل بعد باطن شریعت محمدی است همانگونه که ظهور خاتمولایت عامه نشانۀ تکمیل بعد باطن همه شرایع است.
در جای دیگر مینویسد:«وارث کامل از اولیا از ما کسی استکه با شریعت رسول الله(ص)به سوی پروردگارش انقطاع یابد تا آنکه خداوند در قلبش در فهم آنچه خداوند-عز و جل-بر پیامبر وفرستادهاش محمد(ص)نازل کرده با تجلی الهی در باطنش گشایشحاصل نماید و فهم کتاب خود را روزیش ساخته او را از محدثین دراین امت قرار دهد،که این امر جایگزین فرشتهای خواهد بود که بهسوی رسول خدا(ص)آمد.
در نظر عارف همانگونه کهجلوههای هستی،یعنی آنچه از ظاهر وجود توسط حس و دیگر قوایادراکی ما دانسته میشود،هر کدام نماد و رمزی است که باید با عبوراز ظاهر آن به باطن و حقیقت آن دست یافت و این امر تنها برایکسانی رخ میدهد که از تجربۀ عرفانی فنا برخوردار شدهاند،قرآنکریم نیز که کتاب تشریع است،تک تک کلمات و بلکه حروفش بهمثابۀ رمز و نمادی است که باید آن را تأویل برد و تعبیر کرد و باتعبیر آن به لب و مغز و حقیقت آن رسید."