Skip to main content
فهرست مقالات

بازتاب مفاهیم دینی و عرفانی در کتاب دمیان

نویسنده:

(8 صفحه - از 24 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : دمیان، سینکلر، شیطان، هسه، شر، عرفانی، رمان، حوا، ابلیس، گنوسیان

خلاصه ماشینی: "دمیان با اشاره به صفات ثبوتیهخدای عهد عتیق و عهد جدید،متذکر وجود شر و پدیده‌های مربوط به اینامر می‌شود و نتیجه می‌گیرد که چرا می‌باید نیمی از هستی مورد تکریم قرارگیرد؟و چرا نمی‌باید نماینده و نماد نیمه دوم هستی،یعنی شیطان پرستیدهشود؟یا اینکه اصولا چرا نباید خدایی داشت که محتوی شیطان پرستیدهشود؟یا اینکه اصولا چرا نباید خدایی داشت که محتوی شیطان نیز باشد؟ چنین باوری در نخستین نگاه ممکن است بسیار غریب بنماید،امابرای کسانی که حتی اندک آشنایی به اندیشه‌ها و تاریخچۀ فرقه‌هایگنوسی دارند،حاوی هیچ نکته و سخن جدیدی نخواهد بود. کوشش کارا مازوف‌ها آناست که از همۀ قوانین اخلاقی موجود رها شوند تا بتوانند به درک و پذیرشهمه چیز دست یابند-یعنی همان چیزی که نیچه در نظریه باژگونیارزش‌ها مطرح می‌کند-اما در مقاله هسه همچنین سخن از«انسانروسی»است که نمی‌خواهد تمایزی مطلق بین خوب و بد،درست و غلطقائل شود؛خدای را می‌پرستد که در عین حال شیطان نیز به شمار می‌رود. در این باره سخن را کوتاه کنیم،گزیده آن که هسه در نگرش خوددربارۀ مساله وجود شر و شیطان،وجود دنیای تاریکی و تفسیر قصص کتابمقدس همزمان تحت تاثیر اندیشه‌های عرفانی گنوسی،فلسفه نیچه،تفسیرروانشناختی یونگ از اساطیر مذهبی،آثار ادبی نویسندگان مذهب گراییمانند داستایفسکی و بسیاری دیگر از فلاسفه و اندیشمندان کم شهرت(برای نمونه نیکلاس کوزنوایی با نظریه وحدت ضدین خود)بوده است. مطالب فراوانی می‌توان شاهد آورد و مقایسه‌های بسیاری بهدست داد که از حوصله بحث خارج است و گستردگی آن نیازمند مقالات وپژوهش‌هایی مستقل است،ذکر این مختصر نیز از آن رو بود تا نشان دهیمنزد عرفای گوناگون غرب و شرق از جمله برخی عارفان ایرانی نیز از ابلیسسیمایی همانند سیمای ابلیس دمیان ترسیم شده است و آنچه هسه در زمانخود طرح کرده،امری تازه و نو ظهور نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.