چکیده:
شیوههاینوینتعلیم وتربیت معطوفبهانتقال مسئولیت یادگیری از یاددهنده به یادگیرنده است. خودآموزی ومطالعة مستقل یکی از شیوههای یادگیری فعال است که در پایداری یادگیری (یادداری)برخیدرسهاورشتههای تحصیلی مؤثر است. هدف این پژوهش نیمه تجربیبررسی اثر خودآموزی و یادگیری فردی دریادداری دانشآموختگان تربیت بدنی است . اطلاعات مورد نیاز این پژوهش به وسیلة8 پرسشنامة پاسخ بسته(240 سؤال )حاصل شده وجامعة آماری تحقیق دانشآموختگان تربیت بدنی دانشگاههای دولتی در نیمسال دوم 79-78 بوده است. نتایجاینمطالعه نشانمیدهد که به طور کلی خودآموزی ومطالعة مستقل دریادگیری دانشآموختگان مؤثر است و کسانی که تحت شرایط خودآموزی ومطالعة فردی آموزش دیدهاند دارای سطح یادداری بالاتری نسبت به گروه حضوری (معلمـ محور) بودهاند.
خلاصه ماشینی:
"گروههایآزمودنی پیش آزمـون متغیر مستقل پس آزمـون تجربی(راه دور) 1T X 2 T شاهد(حضوری) 1T ــ 2 T برای مقایسة سطح یادداری آزمودنیهای دو نظام آموزشی از«طرح پیشآزمون باپسآزمون باگروه کنترل» استفاده شده است.
جدول(4)سطحیادداریآزمودنیهای حضوری وراه دور در درس اصول ومبانی تربیت بدنی گروه آزمودنی تعداد میانگین انحراف معیار خطای معیار نمرة t سطح معنیداری راه دور حضوری 22 25 15/2 75/2 09/3 83/2 65/0 73/0 618/ 0- 544/0 جدول(5)سطحیادداریآزمودنیهای حضوری وراهدوردردرس مدیریت وطرز اجرای مسابقات گروه آزمودنی تعداد میانگین انحراف معیار خطای معیار نمرة t سطح معنیداری راه دور حضوری 23 24 81/2 27/2 20/1 88/2 25/0 58/0 82/0 416/0 36 پیکنور، سال اول، شمارةیک سنجشواندازهگیریدرتربیتبدنی.
37 نتیجه گیری یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سطح یادداری دانشآموختگان راه دور که تحت شرایط خودآموزی به شیوةحضوری ( معلم محور)آموزش دیدهاند بالاتر است.
نتیجة این مطالعه با پژوهشهای اسمیت (1987)، دنیمیلـک(1992) و ویلیس (1993) همخوانی دارد ومبین این نکته است که جدول(8 )سطح یادداری آزمودنیهای حضوری وراه دور در درس حرکت شناسی گروه آزمودنی تعداد میانگین انحراف معیار خطای معیار نمرة t سطح معنیداری راه دور حضوری 23 22 71/2 9/4 92/1 8/1 4 /0 38/0 96/3 0001/0 جدول( 9) سطح یادداری دردوگروه آزمودنی حضوری وراه دوردردرس آناتومی انسانی گروه آزمودنی تعداد میانگین انحراف معیار خطای معیار نمرةt سطح معنیداری راه دور حضوری 30 25 39/1 08/2 94/0 31/2 17/0 46/0 48/1 143/0 38 پیکنور، سال اول، شمارةیک خودآموزی ، مطالعة فردی و یادگیری مؤثر در یادداری دانشآموختگان دخیل است وچنانچه فراگیر براساس نظریة برونر در فراگیری دچار اشتباه شود وبرای رفع اشتباه طرح مسئله کند ودر پی رفع آن باشد، عمق و پایداری یادگیری نسبت به نظامتعلیم وتربیتی که مسئولیت فراگیری به عهدة معلم است در فراگیر بالاتر است."