خلاصه ماشینی:
(ص 15) سراینده در تمامت قصیده نامی از فردوسی به میان نیاورده است اما عنوان«جاودان خرد»با توجه به خردگرایی افراطی سراینده شاهنامه و اشارات بسیار صریح به پهلوانان اثر او و این که زنده کنندهء فرهنگ ایران باستان است ما را متقاعد میکند که ممدوح کسی جز استاد طوس نیست وقتی مضمون بیت نامدار پی افکندم از نظم کاخی بلند که از باد و باران نیاید گزند را در سرودهء خود میآورد: یکی کاخ از زمین افراشته در آسمانها سر، گزند از باد و از باران نداری،کوه خارایی.
(ص 411) در«شعر1»شعر را،رگبار تند بار بهاری میبیند که بر خواب دشتها و صحاری درون ما،ناگهانی و گستاخ میبارد و همگی بخشش و ایثار است: رگبار تندبار بهاری برخواب دشتها و بقیه در صفحه 32 ملاحظاتی دربارهء ناکجا آباد اگر همچنان به گلگشت خود در این کتاب ادامه دهیم به نکات فراوان دیگری برمیخوریم اما میتوان اصول حاکم بر این جامعه را چنین تقریر کرد: 1-نفی مالکیت خصوصی؛ 2-نفی هویت فردی؛ 3-داشتن قوانین محدود،ساده و محکم و قاطع؛ 4-سادگی در همهء مظاهر زندگی؛ 5-نفس تنوعطلبی؛ 6-تجویز سیاست مستعمرهنشینی و تجاوز به همسایگان؛ 7-بهرهمندی کامل از طبیعت و زندگی بر وفق آن؛ 8-مشارکت عمومی؛ 9-تکیه بر تعلیم و تربیت؛ 10-نفی بیبند و باری جنسی؛ 11-ترویج رواداری دینی؛ 12-همسویی دین و سیاست؛ 13-رویکرد عملی به علوم؛ 14-پیروی از اصل لذت اپیکوری؛ 15-کنترل شدید افراد و محدودیت در رفت و آمد؛ 16-نظارت بر همهء شئون زندگی مردم؛ 17-ادغام زندگی خصوصی و عمومی افراد؛ 18-استفاده از سیاست درگیر کردن دشمنان و استفاده از فرصت؛ 19-نفی ارزشهای اعتباری چون زر و سیم و زیورها؛ 20-نابرابری زن و مرد در همهء شئون و نظام پدرسالاری.