خلاصه ماشینی:
از این روهر منتقدی به محض به محض مواجه شدن با چنین اثری،سنگینی کار را بر دوش ناتوان خود احساس میکند واین نه به خاطر داستان بلکه تنها و تنها به خاطرشخصیت روحانی و والایی رهبر انقلاب است.
ماسه مرد میرفتیم-دوشادوش،بی آنکه دیگر کلمهیبیفزایم»(ص 150) آن پیر که مراد راوی است در صفحه 152 در جوابچنین میگویند: «ای دوست!در وهلهی نخست،به خاطر خویشبسپار که من برای اثبات آنکس که بینیاز از اثبات استنیامدهام تا از پی آنکه این لطیفه را به انجام رساندمبگویم که چرا خدا باوران به عذاب کشیدن انصان رضادادهاند...
طرح چنین سؤالاتی و مطرح کردن این مسئله کهمراد برای اثبات خدا نیامده است حکایت از آن دارد کهنویسنده به درستی امام را درک نکردهاند و کوچکتریناطلاعی از اندیشه و عملکرد مرشدانه ایشان ندارند.
آیا مراد خداوندرا این گونه شناخته است؟در چند سطر پائینتر درتوصیف خداوند تأکید زیادی بر واژه وهم شده است.
کسی که همیشه به فکرخداوند است و کسی که سوره حمد را به زیبایی هر چهتمامتر تفسیر کرده نمیتواند چنین باشد پیر در جایدیگری میگوید:«پس ای برادر آواره روح من!!بدانخدا هست،فقط به این دلیل که بودنش خوب است»(ص 166) جمله به طور غیر مستقیم،میتواند دلیلی بر ردخداوند باشد.
در تغییرصحنهها آن چنان افراط شده است که این قضیه را درذهن تداعی میکند که اواخر داستان نویسنده پس ازگفتن تمام حرفهای خود و طرح سؤلات،قصدسرهمبندی و به پایان بردن سریع داستان را دارد.
اصولا نویسنده برایشخصیتپردازی باید از روشهای مختلفی استفاده کنددر حالی که در این داستان تنها عنصر گفت و گو مورداستفاده قرار گرفته است و باعث شده تا داستان سیرقهقرایی خود را طی کند.