خلاصه ماشینی:
در مورد شعرنیز که با سابقۀ بیش از هزار سال هنوز کور سویی میزندو آب و رنگی دارد،در اثر عدم ارتباط با مردم امروزه روزبه تنگی نفس گرفتار آمده است و تردید نیست کهمظاهر هنری جدا از حیات معنوی و بدون پیوند با بینشعام جایگاه استوار به خاطر فقدان فرهنگ در برگیرنده وفرا روندهیی که زندگی را روشنایی و فروغ بخشد-نداردزیرا هنر نتوانسته است از زندگی تغذیه کند و زندگی نیزبه هنر مجال ظهور و فرصت بروز نداده است و جنبۀصوری قضایای فرهنگی بر عمق و ژرفا و حقیقت ومعنای حقیقی آن غلبه یافته سات و در این میان نقاد نیزبه شیوۀ مرضیّه و معمول آگاهیهای تجارتی در حمایتاز صنایع داخلی رفتار کرده،جوانان را دلالت و پیران رااستمالت میکند و با میانسالان برخورد گونهیی کجدار ومریز دارد و چه بسا همچون حافظ«در لباس فقر کاراهل دولت میکند»که البته این کار،دیگر«نقد»نیستبل که«نمایش»و«بازی»است و رنود نیز در فرهنگلغات نمایش را خوب ترجمه کرده و نوشتهاند گاهی بهمعنی تظاهر است و بازی گاهی به معنی کاری بیهدفاما سرگرم کننده یعنی تظارهر میکنیم که شاعرو نویسنده داریم،همان طور که ارتباط معنوی و پیوندفرهنگی با دیگران داریم ولی به خوبی میدانیم که دریک جامعۀ زنده و باور و بالنده شاعر و هنرمند ونویسنده و مردم همه طبقات جامعه در کنار یکدیگر کارمیکنند و از هم الهام میگیرند و بر یکدیگر تأثیرمطلوب میبخشند و در طی زمان نیز حرفۀ خود را ارتقاءو اعتلا میبخشند و همۀ دانایی و توانایی با یکدیگرپیوندی جدایی ناپذیر خواهد داشت افزون بر آن که اینآثار ادبی و هنری و فرهنگی است که چون نیازمند نقداست نقّاد را میپروراند و نقاد بنابر اظهار کارشناساننقد،تنها نظر موافق و یا مخالف خود را همراه با دلایل وبراهین نسبت به آنچه به وجود آمده و حضور خود را درفرهنگ جاری تثبیت کرده است-اعلام میدارد از اینرو نقاد جز در مواردی معدود هیچ گاه خلاق و آفرینشگرآثار ادبی و فرهنگی نبوده است و این فرهنگ زنده وپویا است که در بطن خود هنرهای گوناگون رامیپروراند و شاعران و نویسندگان و هنرمنداناند که بهخلق و ابداع آثار ادبی و فرهنگی میپردازند.