خلاصه ماشینی:
قطعا دکتر شفیعی کدکنی،با چنان اشاره ظریفی،توجه ما را به آسیبشناسی شعر سپهری معطوف کرد،ولی این نیز هست که اگر سخنان تناقضآمیز عرفانی بزرگانی چون حلاج،با یزید بسطامی،ابوسعید ابو الخیر و عطار و مولانا را بدون در نظر گرفتن بافت هنری و فرهنگی تاریخ عرفان در ادبیات این مرز و بوم،مورد بررسی قرار دهیم،به نتایجی دست نخواهیم یافت جز همان چیزهایی که زمانی دکتر حمیدی شیرازی،در باب عطار به آن رسیده بود.
بافت این شعر به گونهای است که در اول شعر،شاعر با آوردن فعل«گرم کن»و تصویر کاملا عینی«ابری شدن هوا در بیابان کاشان»و پس از آن«باران تندی»که«میگیرد»و نیز آوردن صفت «سرد»که نتیجهء منطقی چنین وضعیتی است و همچنین در ادامه همین کنش منطقی«پناه آوردن به پشت سنگ»،زمینهای ایجاد میکند که وقتی ما به«اجاق شقایق»میرسیم،احساس نوعی گرمابخشی هنری کنیم.
در پایان،باید گفت که این گونه استفاده هنری از ضرب کلمات،در اشعار شاعرانی چون فروغ فرخزاد و شاملو نیز بسامد بالایی دارد که بررسی آنها مجالی دیگر میطلبد،اما آوردن دو نمونه خالی از لطف نیست.