خلاصه ماشینی:
"مبانی فراموش شده نگارگری در آخرین سخنرانی این نشست مجید مهرگان،استاد دانشگاه و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر به«مبانی فراموش شده نگارگری ایران»پرداخت و این هنر را در میان ایرانیان هنری دانست که همواره در آن ایدئولوژیک بودن مطرح بوده و هست و این را وجه تمایز آن با هنر نقاشی دیگر ملل ذکر کرد.
بررسی هنر نقاشی روی کاشی دوره قاجار نخستین سخنران این نشست،هادی سیف در مورد هنر نقاشی روی کاشی دوره قاجار به سخنرانی پرداخت و گفت:نقاشی روی کاشی نهضت هنری فراموش شدهای است یادگار بدعت و خلاقیت سرشار از نقش و رنگهای به غایت زیبا و بامعنا که در عصر حکمرانی کریم خان زند و رواج مکتب زندیه با مدد از نقشآفرینی گلهای رنگارنگ و نیز نقاشی روایات مقدس مذهبی و داستانهای پرشور شاهنامه و دیگر قصههای ادبیات منظوم و منثور فارسی و نقلهای عامیانه،آذینگر بناهای فاخر حکومتی بوده است.
وفور مواد اولیه دلیل کاربرد آجر در ایران است مهدی مکینژاد،دبیر علمی گردهمایی و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر،در دنباله این همایش به سخنرانی با موضوع «تزیینات آجرتراشی در معماری ایران،از قاجار تا پهلوی دوم» پرداخت:آجر یکی از مصالح مهم در معماری ما است.
در تمدن شیعه،شاگردان بس مستعد تأویل بودهایم حسن بلخاری،پژوهشگر و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر،در نشست بعد از ظهر آخرین روز گردهمایی گنجینههای از یاد رفته به تشریح«مبانی عرفانی رنگ در رساله یاقوت الحمرای شیخ محمد کریم خان کرمانی»پرداخت:این رساله در سال 0721 هجری قمری نوشته شده است."