خلاصه ماشینی:
اشاعره برای اثبات قدیمبودن قرآن،فرضیۀ کلام نفسی را آوردند از جملهباقلانی این مبحث را فقط در حوزۀ اعجاز قرآن محدودکرده است(75)اما عبد القاهر نظم کلام را دنبالۀ منطقیکلام نفسی میداند و اعجاز قرآن را براساس نظمتوجیه میکند(7-76).
حال ببینم خود فلاسفۀ اسلامی در مورد نقد الشعرچه میگویند؟باید توجه داشت که شواهد و امثلهای که ارسطو در کتاب الشعر آورده چون مربوط به ادبیاتنمایشی یونان بود و تناسبی با ادبیات عرب نداشتمورد توجه قرار نگرفت(58 و 93)و گاه فلاسفۀ اسلامیتراژدی و کمدی را با مدح و هجو اشتباه میکردند ومحاکات ارسطو را گاه با تشبیه و گاه با صنعت ردالعجزعلی الصدر یکی میگرفتند(99).
ابن سینا کوشید ابهامات ترجمه کتاب ارسطو را رفعکند(101)و گر چه در بعضی موارد موفق بود اما در کل بهعلت عدم تناسب میان ادب نمایشی یونان با ادبیاتعرب مثالهای ابن سینا بسیار کم است(104).
ابن رشد کوشید بهارسطوی واقعی نزدیک شود اما در نقد الشعر بیش ازابن سینا از ارسطو دور شده است(126).