خلاصه ماشینی:
نزدیکی نسبیاش به کار قزوینی و همچنین پیوندش باقاموس و چون کمتر مورد عنایت محقّقان واقع شده،در خور یادکردی جداگانه است.
8 در پایان الجموع و المصادر آمده است:«تمتبعون الملک الوهاب فی سنة 1131»(ص 126).
شاید خوانندۀ ارجمند بپندارد«العربی»در اینعنوان اشارتگر است به موضوع کتاب که در شاخۀ زبان وادب تازی است؛ولی چنین نیست؛زیرا میبینیم ناشرمعالأسف آثاری چون العماد الجسمانی،تألیف مرحومشیخ محمّد حسین غروی اصفهانی،را هم(قم،1419 ه)ذیل همین عنوان«التّراث العربی الخالد»بهچاپ رسانیده است؛فتأمّل!
اهمیت این متن در آن است که سیر نقد فلسفی رادر حوزۀ فلسفه اسلامی نشان میدهد و خصوصا بهترویج این اندیشه در غرب جهان اسلام پرداخته استو این در حالی است که با ابن جزم ظاهری،نقداندیشههای فلسفی در شرق جهان اسلام آغاز شده واین مطلع از نخستین رویاروییهای فلاسفۀ مسلمان درقرون اواسط است.
از سوی دیگر با مطالعه این کتاب،اهمیت فلسفه و نقد آن از دیدگاه نقلی در اندلس آنزمان پیدا میشود و برای دوستداران سیر تاریخیفلسفه اسلامی در غرب،قابل اهمیت است.