خلاصه ماشینی:
اینکه اشارهای به جایگاه میبدی در تفسیر عرفانیفارسی:تفسیر میبدی برآیند دو جریان عمدۀ ادبی وفرهنگی در ایران بعد از اسلام تا قرن پنجم هجری بودهاست:الف-نهضت ترجمه و تفسیر قرآن به زبان فارسیب-تفسیر عرفانی قراندر مورد جریان اول،چنانکه در کتب شیعه و سنیآمده است نخستین مترجم آیاتی از قرآن به زبانفارسی،سلمان است که گویا سورۀ حمد را ترجمه نمودهاست.
این آمیزۀ موفق و پویا از فارسی پیش از اسلام وعربی در واقع نخستین بار در ترجمۀ قرآن(و نیز حدیثو تاریخ و سیره)توانست رشد یابد و پیروز شود.
اما در مورد تفسیر عرفانی قرآن،همچنانکهکارهای تحقیقی خود و بیگانه نشان میدهد آنچهمسلم است شروع این کار را از مجالس وعظ زاهداناولیه باید سراغ گرفت و البته سنت تأویل بین مسیحیانو یهودیان و مجوس نیز خواه ناخواه از دو راه درتفسیرهای عارفانه اثر گذاشت:یکی از این جهت کهبعضی از زاهدان اولیه،خودشان یا پدرشان از دیندیگری به اسلام گرویده بود و لاجرم رسوبات ذهنی ازباورها و روش اندیشگی پیشین داشتند.