خلاصه ماشینی:
در داستان«یک اتفاق ساده»از بنفشه حجازیهویت زنانه نمایان است و هر چند که داستان از نظرگاهدانای کل محدود به ذهن هر دو شخصیت داستان یعنیسهراب و سارا بیان شده است اما نگرش زنانه بیشتر برداستان حاکم است.
داستانهای دستۀ اول یک بعدی هستند و هر چهدر آنها جستجو کنیم یک معنا بیشتر نمیتوانیمبرایشان تصور شویم،اما داستانهای دستۀ دومحداقل دو لایه دارند،لایه روئی همان چیزی است کهمیتوان آن را به کمک خلاصه کردن بیان کرد و لایۀزیرین گشوده شدن معنای دیگری سوای معنایظاهری آن است.
گاه خواندهایم که برخی از نویسندگان و شاعرانادعا میکنند برای دل خودشان مینویسند،باید از چشم اندازی از جهانی زنانه فهیمه جعفری ایشان پرسید پس چه لزومی برای چاپ این گونه آثاراحساس میکنند؟چرا دستنویس اثرشان را در کشومیزشان نمیگذارند؟زمانی که کتابی چاپ و به بازارعرضه شد دیگر اختیارش از دست نویسنده خارج شده ودر تملک خواننده قرار گرفته است.
اگر در داستانی نویسنده و خواننده در یک خط افقیقرار گرفته و با هم پیش بروند و خواننده هم بتواند بهسهم خود در وادی داستان جستجوگر باشد،پس آشکارمیشود که نوینسدۀ آن به هوش خوننده اعتماد کرده واو را در نظر داشته است.
وقتی در داستانی ابهام و ایهاموجود داشته باشد راه برای تأویلهای متفاوت گشودهمیشود و خواننده را از منفعل بوده خارج میکند و درکشاکش متن قرار میدهد.
درست است که اگر خواننده هنگامخواندن یک داستان بحرانی را پشت سر بگذارد،جالباست،اما به شرطی که این بحران سودی هم برای اودربر داشته باشد.
در داستان زمان گمشده خوانندهبحران را پشت سر میگذارد،بدون آنکه بداند اینبحران چه ویژگیای دارد و واقعیت است یا رویا؟تنهامیشود این را فهمید که خواننده هر چه بیشتر در آنبگردد،سر در گمتر میشود.