خلاصه ماشینی:
اما امروز دیگر در جان کمتر فضایی یافتمیشود که یک نویسندۀ زن نیاز به پنهان کردن نامشداشته باشد،ولی انگار متأسفانه این بار مشکل خود رابه صورت دیگری نشان داده و آن این است که اینک(لااقل در داستان نویسان کشور)غالب نویسندگان زنهنوز نتوانستهاند قالب ذهنی مردانهای را که به مرورزمان در اندیشهشان رسوخ یافته بشکنند و با نگاهمردانه به جهان ننگرند،طوری که اگر داستانهایشان رابا نام خود نیز منتشر میکنند،باز خواننده مشکل باورمیکند که نویسندۀ این آثار زن است.
اماسخن ما این است که همه به جای خود،ولی تفاوتقائل نشدن میان زن و مرد در امر آفرینش هنری ومسائل اجتماعی سیاسی دلیل بر این نیست که زنانمیبایست هویت خود را فراموش کنند و چون مردان بهجان بنگرند و برای ترسیم گوشهای از جهان ناشناختۀدرونیشان نیازمند قلم نویسندگانی چون تولستوی و یافلوبر بوده باشند.
»(1) انگار نویسنده در تعبیر زبانی نیز پذیرفته است کهمردم یعنی آقایان!و زنان و دختران جزء مردم نیستند!حال بهتر است به ویژگیهای کلی این داستانها توجهکنیم تا عناصری مشترک در آنها را بیابیم.
انگار نویسندهعمد داشته است که شخصیتها را بی نام و نشان وبیتشخص نشان دهد تا تأکیدی بر پا در هوایی وبیهویتی آنها باشد اگر بینام بودن شخصیتهایمحمد رضا گودرزی نقد و بررسی مجموعه داستان«ضیافت شبانه» {UU}تنهایی و گمگشتگی &%02221AMKG022G% داستانی را(چون بینام برخی از شخصیتهایداستانی فراتنس کافکا)حرکتی در جهت نشان دادن ازخود بیگانگی و خرد و بیمقدار آنها بدایم و این حالترا در جهت مخالف تفرد و تشخیص قرار دهیم،پس نامنداشتن اکثر شخصیتهای داستانی این مجموعه درراستای همان فضای شبانه و سرد و بارانی غالبداستانها و بهترین دلیل بر تنهایی و جدا افتادگی اینشخصیتهاست که در عین حال بیانگر جهان آشفتهایاست که این شخصیتها در آن به سر میبرند.