Skip to main content
فهرست مقالات

ماجرا در ماجرا

نویسنده:

(3 صفحه - از 18 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : ماجرا، ملاصدرا، ملا صدرا، احسائی، اسلام، صدر المتألهین، کتاب، معاد جسمانی نظریه احسائی، ماجرای فکر فلسفی در جهان، نقل

خلاصه ماشینی:

"پیش از این در دو مجلد 1 و 2(طرح نو 1376 و 1377)ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام اصطکاک متکلمان با فلاسفه و برخورد میان خود فلاسفه بررسی شده بود و اکنون با وجود انتشار مجلد سوم، هنوز جای یک کتاب دیگر خالی است:نسبت میان فلسفه اسلامی و عرفان نظری. صدر المتألهین در اتخاذ موضع مخصوص خود مبتنی بر اصالت و تقدم وجود بر ماهیت با بسیاری از فیلسوفان وجودی جدید نزدیک و هماهنگ است ولی از سوی دیگر در بسیاری جهات و مسائل با این جماعت ناسازگار و مخالف بوده و با نظریات و اندیشه‌های آنان فاصله دارد(81). می‌شود گفت مطلب، مطلب درستی است اما آیا مؤلف در طول کتاب بر این نظر استوار مانده است؟ در صفحه 98 به انگیزه بحث«ادراک حضوری و علیرضا ذکاوتی قرا گزلو ماجرا در ماجرا تنبه به عالم حضور»و اشاره به«انسان معلق در فضای ابن سینا»نوشته‌اند:«عرفای عالی مقام از طریق ذکر و فکر به عالم حضور راه برده و سالکان این طریق را به سه خصلت هوش در دم/نظر بر قدم/سفر در وطن توصیه می‌نمایند». در صفحه 370 نوشته‌اند:«اگر تعارض میان احسائی و صدر المتألهین در مورد روایات به تعارض میان فهم آنها از روایات برمی‌گردد باید بدین مسأله توجه کنیم که آیا فهم و ادراک کدام با واقع منطبق است و ملاک این انطباق چیست؟». اینکه میرزا مهدی اصهفانی(از سران اهل تفکیک)گفته است:اطلاق کلمه وجود بر خدا جایز نیست«فهو جل شأنه لیس بالوجود بل هو رب الوجود» (442)به گمان من حرف بدی نزده زیرا ماده«وجد یجد»در لغت به معنی یافت شدن است و قاعدة باید بر حادث اطلاق شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.