خلاصه ماشینی:
سالها پیش با دوستی کتاب خوانده و آگاه درباره شعر پارسی و شاعران پارسی گوی گفت و گو میکردیم، سخن که به حافظ کشید،آن دوست که همه چیز را به عقل حال اندیش محک میزد و درباره عرفان و عشق و اخلاق و رسالت هنرمند با سنجهء فناوری و خط تولید و بسته کالا و جمبوجت و موشک قارهپیما داوری میکرد، اعتراض کنان حافظ را رواج دهندهء نوش خواری و شاهد بازی و خراباتیگری و جبریگری خواند و نه تنها هیچ فضیلتی برای او قائل نبود که سخت برآشفت وقتی گفتم که من پس از شش قرن که از روزگار حافظ گذشته، هنوز به مسائل روزگارم از دریچه چشم حافظ مینگرم، زیرا وی درباره نارواییهای بسیاری که با آن رو به روییم چنان سخن گفته که ناگزیریم او را بشناسیم و بگوییم«جانا!سخن از زبان ما میگویی».
نویسنده عرفان را در طرح و قالبی امروزینه،نه همان درمان درد بشریت سرگشته قرن بیست و یکم میداند که معتقد است میتوان طرح نظامهای سیاسی و اجتماعی را بر پایهء عرفان ایرانی به گونهای انداخت که سیران عشق در جامعه رستگاری مرمان را تضمین کند.
»(ص 308) چیکدهء نظر او را میتوان در این جملهها یافت: من امیدوارم که روزی بر حسب درک صحیح مولانا یا دیالک تیک عاشقانه که نقّادی زایا همچون کشش عاشق و معشوق محور آن باشد،در یک سیستم اقتصادی سیاسی سالم چون سیستم تعاونی به کار گرفته شود،و حرکت زندگی یعنی تاریخ بشریت را تفسیر کند7و بفهماند که زیربنای جامعه و علت هر حرکت زایندهای عشق است،و اقتصاد نمیتواند اساس جوامع قرار گیرد،و پیشرفتها و تمدن بشری را در هر عصر توجیه کند.