خلاصه ماشینی:
"محور پنجم - انواع عبادات (عبادات عبید، تجار و احرار) امام خمینی(ره) با الهام گرفتن از حدیث منقول از امیرالمؤمنین علی(ع) در رابطه با تقسیم عبادات به عبادت عبید، عبادت تجار و عبادت احرار (آزادگان)، عبادتهای نوع اول و دوم را عبادات خالص برای شیطان و نفس میداند و معتقد است انسان دارای این نحو عبادات، رضای حق را به هیچوجه داخل در آنها نکرده تا تشریک باشد؛ بلکه فقط بت بزرگ «نفس» را پرستیده است، منتها حق تعالی اینگونه عبادات را به واسطة ضعف ما و رحمت واسعة خود به یک مرتبه قبول فرموده است یعنی آثاری بر آنها مترتب کرده و عنایاتی در مقابل آنها قرار داده است که اگر انسان به شرایط ظاهریه و اقبال قلب و حضور آن و شرایط قبول آنها قیام کند، تمام آن آثار بر آنها مترتب میشود و تمام وعدهها انجاز میگردد.
آیا این امر را باید از خطرات شیطانیه و اعمال ابلیس لعین دانست که این بیچاره را افسار کرده و امر ضروری را بر آن مختفی نموده و او را مبتلا به محرمات کثیره، از قبیل قطع صلاة و ترک آن و گذشتن وقت آن، نموده، یا از طهارت باطن و قدس و تقوا باید محسوب داشت؟» 20 سپس ایشان به بیان مصادیقی از وسوسه در هنگام نماز خواندن میپردازند که بدین شرح است: الف - وسوسه در اقتدا کردن به امام جماعت: یکی دیگر از شؤون وسوسه در دیدگاه امام راحل(ره) وسوسه در اقتدا نکردن به کسانی است که به حکم نص و فتوی محکوم به عدالت هستند و ظاهر آنها صالح و به اعمال شرعیه مواظب هستند و باطن آنها را خداوند میداند و تفتیش از آن لازم نیست، بلکه جایز نیست."