چکیده:
این پژوهش برای مقایسه وضعیت هویتیابی در دانشآموزان دختر و پسر پیشدانشگاهی استان خوزستان اجرا شد.500 دانشآموز دختر و پسر به صورت تصادفی انتخاب و با شکل تجدید نظرشدهی آزمون هویت بنیون و آدامز آزمون شدند،آزمودنیها در حالتهای هویت سردرگم،زودهنگام،مهلتخواه و کسب شده در هویت کلی، بعد اعتقادی و بعد روابط بین فردی و حوزههای فرعی این دو بعد با هم مقایسه شدند.از نظر هویت کلی، تنها در هویت سردرگم تفاوت دو جنس معنادار بود و پسرها نمرهئی بالاتر از دختران داشتند.در بعد اعتقادی، در هیچ حالتی تفاوت معنادار نبود ولی در روابط بین فردی نمرهی هویت سردرگم در پسران بیشتر بود.در حوزههای فرعی.بعد اعتقادی،در حوزههای سیاسی و در حالت هویت سردرگم نمرهی دخترها و در هویت زودهنگام نمره پسرها بیشتر بود.در حوزهی مذهب،حالت سردرگم در پسرها بیشتر بود و در حوزهی ملیت در دو حالت کسب شده و زودهنگام نمرهی دخترها بیشتر بود.در حوزههای فرعی بعد روابط بین فردی،پسرها در حوزهی نقش جنسی و در حالتهای هویت سردرگم و زودهنگام نمرهی بیشتری در مقایسه با دخترها داشتند و دخترها در حالت کسب شده بر پسرها برتری داشتند.در حوزههای اوقات فراغت و معاشرت،نمرهی حالت سردرگم.پسرها از دخترها ب یشتر بود.در حوزهی دوستی،نمرهی حالت هویت مهلتخواه در دخترها بیشتر از پسرها بود.نتایج با توجه به دیدگاه مارسیا و اریک سون بررسی شد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسهی دانشجویان دختر و پسر از نظر فرآیند هویتیابی نشان داد که دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز،به طور کلی و در ابعاد اعتقادی و روابط بین فردی یکسان و در ادامهی مقایسه،در حوزههای هشتگانهی فرعی هویت نیز در 6 حوزه همساناند و تنها در حوزههای مذهب و معاشرت تفاوت دانشجویان دختر و پسر معنادار بود.
بیان مسئله این پژوهش برای پاسخگویی به این پرسش انجام شده که آیا وضعیت هویتیابی دانشآموزان دختر و پسر همانند است؟به عبارت دیگر،حالتهای چهارگانهی هویت سردرگم،زودهنگام،مهلتخواه و کسب شده در دختران و پسران مقطع پیشدانشگاهی که در سنین هویتیابی هستند همانند است یا نه؟افزون بر این،در ابعاد اعتقادی و روابط بین فردی و حوزههای فرعی این ابعاد،دانشآموزان دختر و پسر مقایسه میشوند.
جدول 2-نتایج تحلیل واریانس یک راهه روی نمرههای حالتهای چهارگانهی هویت در دو جنس در بعد اعتقادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بعد روابط بین فردی نیز،نتایج تحلیل واریانس نشان داد که هویت سردرگم در دانشآموزان دختر و پسر با هم تفاوت معنادار دارند.
در حوزههای فرعی بعد روابط بین فردی نیز،با استفاده از تحلیل واریانس تفاوت دانشآموزان دختر و پسر در حالتهای چهارگانه در هرحوزه بررسی شد و بر اساس نتایج به دست آمده،در حوزهی معاشرت در حالت هویت سردرگم،در حوزهی نقش جنسی در حالتهای سردرگم،زودهنگام و کسب شده،در حوزهی اوقات فراغت در حالت سردرگم،و در حوزهی دوستی در حالت مهلتخواه تفاوت نمرهی دانشآموزان دختر و پسر معنادار بود (جدول 5)."