چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش هیجانی(خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه)بر آثار منفی اعتیاد به اینترنت(کاربری اجباری و کنارهگیری اجتماعی)میباشد. جامعهی آماری پژوهش،دانشآموزان پسر دروهی متوسطهی منطقهی 3 شهر تهران بود،که 30 نفر از دانشآموزان«مرکز توسعه صادرات ایران»بر اساس آزمونهای تشخیصی اعتیاد به اینترنت به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند.گروه آزمایش در زمینهی خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه در 8 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند.با توجه به اینکه طرح تحقیق پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است ابزارهای اندازهگیری اعتیاد به اینترنت،هوش هیجانی بار -آن،کاربری مشکلزای اینترنت کاپلان(2002)در دو نوبت قبل از آموزش و بعد از آموزش مورد اجرا قرار گرفت.دادههای جمعآوری شده از این پرسشنامهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه و به تبع آنها هوش هیجانی کلی پس از آموزش در گروه آزمایش،به طور معناداری افزایش پیدا کرده است،میزان کاربری اجباری اینترنت و کنارهگیری اجتماعی در کاربرانی که مورد آموزش قرار گرفته بودند به طور معناداری کاهش پیدا کرده و میزان این متغیرها در گروه کنترل از نظر آماری تفاوت معناداری نداشته است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه و به تبع آنها هوش هیجانی کلی پس از آموزش در گروه آزمایش،به طور معناداری افزایش پیدا کرده است،میزان کاربری اجباری اینترنت و کنارهگیری اجتماعی در کاربرانی که مورد آموزش قرار گرفته بودند به طور معناداری کاهش پیدا کرده و میزان این متغیرها در گروه کنترل از نظر آماری تفاوت معناداری نداشته است.
جدول 3-نتایج تحلیل کوواریانس مقایسه پسآزمون خودآگاهی هیجانی در گروه آزمایش و کنترل (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان میانگین کنترل تکانه در پسآزمون پس از کنترل پیشآزمون این متغیر در دو گروه آزمایش و کنترل مورد مقایسه قرار گرفت که مطابق نتایج گزارش شده در جدول 4 ملاحظه میشود که میزان F به دست آمده( F-68/75 )از نظر آماری تفاوت معناداری را بین دو گروه،در سطح خطای کمتر از یک صدم( P>0/01 )نشان میدهد که با توجه به میانگینها میتوان گفت،جلسات آموزشی کنترل تکانه روی گروه آزمایش در بهبود میزان آن مؤثر بوده است.
جدول 6-نتایج تحلیل کوواریانس مقایسه میانگین پسآزمون کاربری اجباری در دو گروه آزمایش و کنترل (به تصویر صفحه مراجعه شود) میانگین کنارهگیری اجتماعی دو گروه با کنترل پیشآزمون مورد مقایسه قرار گرفته است که مطابق جدول 7 میزان F به دست آمده( F-58/33 )تفاوت معناداری در سطح خطای کمتر از یک صدم( P>0/01 )بین میانگینهای دو گروه وجود دارد.
با توجه به جدول میزان F به دست آمده( F-386/65 )نشان میدهد که تفاوت معناداری در سطح خطای کمتر از یک صدم(> P>0/01 )بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد،پس آموزش مؤلفههای هوش هیجانی موجب کاهش میزان پی آمدهای منفی کلی در کاربرانی که در جلسات آموزشی شرکت کردهاند شده است."