Skip to main content
فهرست مقالات

کتابهای زبان فارسی دبیرستان در ترازوی نقد

نویسنده:

(6 صفحه - از 116 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : زبان، زبان فارسی، کتاب، کتابهای زبان فارسی دبیرستان، دستور زبان، فعل، شناسه، املا، نوشتن، جمله

خلاصه ماشینی:

"اگر مؤلفان عزیز اعتقاد دارند که نوشتن، پایه و اساس آموزش است و همه دانش آموزان باید از توانایی نوشتن بهره‌مند شوند-که عقیده درستی نیز هست-چرا واحد درسی«انشا»از برنامه درسی هفتگی دانش آموزان حذف می‌شود؟این دوگانگی در اندیشه و عمل چگونه توجیه می‌شود؟با قبول یاریگر بودن برخی از اصول دستوری در نویسندگی، مگر نه این است که دانش آموزان باید ابتدا بنویسند، آنگاه نوشته خود را با آن اصول تطبیق دهند؟به دیگر سخن، در حالی که هنوز بیشتر دانش آموزان از نوشتن حتی یک نامه اداری یا متنی یک صفحه درباره یک موضوع ساده عاجزند، آموزش مسائل بغرنج و معما گونه علم دستور امروزی-که در مواردی به اندازه تعداد کلمات زبان قانون و نکته و تبصره و تذکره و ماده دارد-چه فایده و توجیهی دارد؟و چه منطقی بر آن مترتب است؟پس لازم و ضروری است که به جای تکرار اشتباهات گذشته، از آنها درس بگیریم و با بهره‌گیری از نظریات و تجارب بزرگان و صاحب نظران عرصه نویسندگی، با شیوه‌ها و روشهای صحیح و آزموده و علمی و کارآمد، ابتدا توانایی و استعداد نوشتن را در دانش آموزان شکوفا و تقویت کنیم و به تدریج به مرحله ابداع و آفرینندگی برسانیم، آنگاه آن بخش از دستور زبان را که در نوشتن به کار آنها می‌آید، به آنان آموزش دهیم تا در نوشتن موفق‌تر شوند، و گرنه صرف آموزش مسائل پیچیده دستوری-چه گشتاری چه ساختاری-چون گذشته کارساز نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.