Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه نفس

نویسنده:

(4 صفحه - از 76 تا 79)

خلاصه ماشینی:

"ملاصدرا نیزدر کنار دیگر آثار خود،تنها سفر چهارم از کتاب اسفار را با حجممعتنابهی به مسائل فلسفۀ نفس اختصاص داده است. اهم مسائل مطرح شده در این مقاله به قرار ذیل است:1-نقداستدلالهای دکارت بر ثنویت جوهری؛2-تصویری از چگونگیبی‌بدن بودن؛3-تفسیری جدید از دوگانه انگاری؛4-راه‌حلی برایمسئله هم‌کنشی نفس و بدن. از عمده‌ترین این اعتراضات،ناتوانی درتبیین امکان علیت نفسانی بود:چگونه یک موجود غیر مادی کههیچ خصوصیت مادی ندارد و کاملا بیرون از فضای فیزیکیاست،می‌تواند به نحو علی با حرکات اجسام مادی که دقیقازیر پوشش قوانین فیزیکی هستند کنش و واکنش داشته باشد؟بدیهی است که،اگر وجود جوهر نفسانی دکارتی کنار گذاشتهشود،صورت مسئله پاک شده،دیگر تلاشهای طاقت‌فرسا در حلاین معضل لازم نیست. انگیزۀ رفتارگرایان غالبا انگیزه‌ایمعرفت شناختی است؛بر این مبنا که نفس را چیزی ذاتا درونیتصور کنیم،چگونه ممکن است پیامدها و آثار خارجی آن،معرفت کاملا متنوعی را دربارۀ نفوس دیگران در اختیار ما نهد،معرفتی که مطمئنا خود را واجد آن می‌دانیم؟ رفتارگرایی در نیمۀ اول قرن بیستم شکوفا شد. مهم‌ترین نقداین دیدگاه بر نظریۀ این همانی این بود که چرا باید فرض کرد کههر ارگانیسمی برای داشتن حالتی که دقیقا می‌تواند حالت درددانسته شود،باید از همان مواد شیمیایی‌ای ساخته شده باشد که ماساخته شده‌ایم؟از نظر کارکردگرا،حالتها و حوادث نفسانیواسطه‌ای علی میان ورودیهای حسی یک شناسنده و رفتار بعدیاوست. همان طور که عنوان اخیر در دیدگاه کارکردگرایی نشانمی‌دهد،مسئلۀ«حیث التفاتی»از جمله اموری است که امروزه درفلسفۀ نفس مورد توجه قرار گرفته است و از عمده تمایزات میانحالتهای فیزیکی و نفسانی به شمار می‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.