چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسهی سبکشناختی دانشآموزان عشایری و شهری در تعامل با ابعاد فرزندپروری والدینشان بود.بدین منظور پس از انتخاب مدرسهی عشایری و دو مدرسه از مدارس ناحیه 3 شهر شیراز، تعداد 504 نفر از دانشآموزان پسر کلاسهای اول تا سوم راهنمایی،از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند.
آزمون گروهی شکلهای نهفته و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری برای نمونه اجرا گردید،نتایج تحلیل کوواریانس(با کنترل پیشرفت تحصیلی)نشان داد که سبکشناختی دانشآموزان عشایری در مقایسه با سبکشناختی دانشآموزان شهری وابسته به زمینهتر بود.در ضمن،تأثیر اصلی بعد محبت و تأثیر تعاملی بعد کنترل و نوع جامعه(شهری و عشایری)بر سبکشناختی معنیدار بود.نتایج این تحقیق حاکی از وجود تفاوت های فرهنگی در سبکشناختی بود.همچنین معلوم گردید که کنترل والدین،در بافتهای فرهنگی مختلف، تأثیر متفاوتی بر سبکشناختی دارد.
خلاصه ماشینی:
"هدف از پژوهش حاضر مقایسهی سبکشناختی دانشآموزان عشایری و شهری در تعامل با ابعاد فرزندپروری
کوواریانس(با کنترل پیشرفت تحصیلی)نشان داد که سبکشناختی دانشآموزان عشایری در مقایسه با
1-نوع جامعه(شهری و عشایری)و محبت والدین به طور تعاملی بر سبک
2-نوع جامعه(شهری و عشایری)و کنترل والدین به طور تعاملی بر سبکشناختی
نمرهی بالاتر در این آزمون حاکی از آن است که سبکشناختی فرد نابسته به زمینهتر
تأثیر تعاملی بعد محبت و نوع جامعه(شهری و عشایری)بر سبکشناختی با کنترل عامل
شناختی دانشآموزان عشایری وابسته به زمینهتر از سبکشناختی دانشآموزان شهری بود
(1) Schaefer جدول 2-تحلیل کوواریانس دو طرفه برای تأثیر تعاملی بعد محبت و نوع جامعه
کنترل و نوع جامعه(شهری و عشایری)بر سبکشناختی معنیدار بود(0/10>- p و
کنترل و نوع جامعه(شهری و عشایری)بر سبکشناختی معنیدار بود(0/10>- p و
بود که دانشآموزان عشایری در مقایسه با دانشآموزان شهری میزان بالاتری از کنترل توسط والدین را گزارش دادهاند.
کنترل والدین در دانشآموزان شهری و عشایری را نشان میدهد.
جوامع جمعگرا افراد خود را به عنوان جزئی از گروه تعریف میکنند و این امر ممکن است
باعث شود که آنها سایر پدیدهها را نیز به صورت وابسته به زمینه ادراک کنند.
از آنجا که ویتکین عقیده دارد که فرصت اکتشاف و کسب تجربه به طور مستقل،نابستگی به زمینه را تسهیل میکند(ویتکین،5691 به نقل از تیناجرو و پارامو،8991)و با توجه
ج:تأثیر تعاملی بعد کنترل و نوع جامعه(شهری و عشایری)بر سبکشناختی
به آنان القا میکنند که برای فرزندان خود اهمیت قائل هستند و این امر با ایجاد اعتماد
است که تفاوتهای دانشآموزان از نظر سبکشناختی در امر تعلیم و تربیت مورد توجه"