چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، هنجاریابی و تعیین روایی و پایایی مقیاس درجه بندی کانرز فرم کوتاه ویژه والدین در گروهی از دانش آموزان دبستانی شهر شیراز بود. بدین منظور پس از ترجمه و انطباق مقیاس توسط گروه مترجمین برای درک بیشتر مشکلات مقیاس در بکارگیری آن در جامعه ایران در یک بررسی مقدماتی، والدین 30 کودک، پرسشنامه را به منظور اطلاع از قابل فهم بودن سوالات تکمیل کردند و پس از آن مقیاس نهایی فراهم آمد. سپس، نمونه هنجار مشتمل بر 598 کودک (292 دختر و 306 پسر) به روش نمونه گیری طبقه ای بر اساس سن و جنس انتخاب شدند و والدین، پرسشنامه را برای این کودکان تکمیل کردند. جهت بررسی روایی، تحلیل عوامل با مولفه های اصلی و چرخش واریماکس به منظور پی بردن به ساختارهای زیربنایی آزمون انجام شد و 4 عامل مشکلات سلوک، مشکلات اجتماعی، اضطراب - خجالتی و روان - تنی به دست آمد. به منظور محاسبه پایایی از روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ و پایایی بین نمره گذاران استفاده شد. ضریب پایایی بازآزمایی 0.58، برای نمره کل و از 0.41 برای زیر مقیاس مشکلات اجتماعی تا 0.76 برای زیر مقیاس مشکلات سلوک متغیر بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمره کل، معادل 0.73 و از 0.57 (زیر مقیاس مشکلات اجتماعی) تا 0.86 (زیر مقیاس اضطراب - خجالتی) برای زیر مقیاس ها متغیر بود. ضرایب پایایی، بین نمره گذاری پدر و مادر 0.70 برای نمره کل و از 0.46 برای زیر مقیاس اضطراب - خجالتی تا 0.71 برای زیر مقیاس مشکلات اجتماعی می باشد. در این مطالعه، نمرات گروه های سنی 6 تا 8 سال و 11 ماه و 9 تا 11 سال و 11 ماه تفاوت معنی داری نداشت. مقایسه بین دو جنس نشان داد بر اساس ارزیابی والدین بین نمرات کل دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود ندارد، اما در زیر مقیاس مشکلات سلوک پسران و در زیر مقیاس اضطراب - خجالتی دختران به طور معنی داری میانگین نمرات بیشتری را کسب کردند. با توجه به یافته های ذکر شده، نمرات خام برای کل پرسشنامه و زیر مقیاس ها به نمرات تراز شده T با میانگین 50 و انحراف معیار 10 تبدیل شد.
خلاصه ماشینی:
"در این رابطه،جستجوی پاسخ برای سؤالات پژوهشی زیر مد نظر قرار گرفت: 1-آیا فرم ویژهء والدین،مقیاسهای درجهبندی کانرز دارای روایی جهت استفاده در ایران میباشند؟ 2-ساختار عاملی فرم ویژه والدین مقیاسهای درجهبندی کانرز با استفاده از نمونه این پژوهش چگونه است؟ 3-آیا فرم ویژهء والدین مقیاسهای درجهبندی کانرز دارای پایایی جهت استفاده در ایران میباشند؟ 4-آیا بین ارزیابی پدران و مادران در نمرات مقیاس همبستگی معنیدار وجود دارد؟ -------------- (1)- Pal,Chaudhury,Das,Sengupta (2)- Rosenberg Jani 5-آیا بین دختران و پسران در نمرات در حیطههای مختلف مقیاس،تفاوت معنیدار وجود دارد؟ 6-آیا بین عملکرد سنین مختلف نمرات حیطههای مختلف مقیاس تفاوت معنیدار وجود دارد؟ روش نمونه جامعهء آماری،کلیهء دانشآموزان دختر و پسر مقطع دبستان در شهر شیراز بودند.
این گویهها،نهایتا بر اساس نظر گروه بررسی مقدماتی و گروه مترجمان به این صورت تغییر یافت: گویهء 5:«میخواهد کارها را به تنهایی انجام دهد(نمیتواند با بقیه همکاری کند)» و گویهء 54:«در جمع خانوادگی(با خواهر و برادرها)احساس میکند سرش کلاه رفته» -------------- (1)- Rosenberg,Jani (2)- Back Translation (3)- He takes a chip on his shoulder (4)- Lets self be pushed around (5)- Distractibility لازم به ذکر است که گویهء 54 در ترجمهء مقیاس به زبان هندی هم دارای مشکل تشخیص داده شده بود و محققین ذکر کردند که این گویه نیاز به توضیح بیشتری داشته است(پال،چادهاری،دس و سینگوپتا،9991).
-------------- (1)- Principle components (2)- Eigen value (3)- Kaiser-Mayer-Olkin (4)- Kline جدول 3-وزن عاملی گویههای مقیاس درجهبندی کانرز ویژهء والدین پس از چرخش واریمکس (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همبستگی زیرآزمونها با نمرهء کل: جهت بررسی روایی مقیاس به شیوهء دیگر ضرایب همبستگی بین عوامل تشکیلدهندهء زیر مقیاس و نمرات کل در دو گروه سنی مورد محاسبه قرار گرفت."