چکیده:
صرفه جویی های اقتصادی زیادی که در اثر گازسوز کردن خودروها و کاهش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت دراین خودروها نسبت به خودروهای با سوخت بنزین و گازوییل حاصل شده است، از نتایج بسیار مهم گازسوز کردن خودروها و احداث جایگاههای سوخت رسانی CNG می باشد که در شرایط کنونی یکی از راههای کنترل مصرف بی رویه سوخت های بنزینی و دیزلی و کاهش آلودگی محیط زیست شهری است.
به منظور تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی، در چارچوب تبصره 13 قانون بودجه سال 1386 و ابلاغ هیات نمایندگان ویژه تبصره 13، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت موظف به واگذاری، و کمک به احداث و بهره برداری جایگاه های سوخت رسانی CNG به بخش خصوصی با تسهیلات ویژه (اعطا کلیه تجهیزات جایگاه به طور رایگان) شده است. به این ترتیب در ابتدای کار، احداث جایگاه های سوخت رسانی CNG در کلان شهرهای تبریز، اصفهان، اسلام شهر، تهران، کرج، مشهد، اهواز، شیراز، قم، کرمان، کرمانشاه و یزد انجام خواهد گرفت و در آتیه نزدیک نیز این امر در شهرهای دیگر تحقق خواهد یافت.
در این تحقیق توجیه اقتصادی این طرح مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس مطالعات انجام شده، در حال حاضر میزان سرمایه گذاری لازم برای احداث یک جایگاه سوخت رسانی 14209000000 CNG ریال است که 3430000000 ریال آن از سوی دولت به صورت تجهیزات (وام بلاعوض) به بخش خصوصی اعطا می گردد. میزان درآمد ماهانه برای یک ایستگاه سوخت رسانی با 4 دیسپنسر (8 نازل) که در آن به طور متوسط هر 6 دقیقه یک خودرو با ظرفیت 15 مترمکعب سوخت گیری می نماید 61320000 ریال می باشد. هزینه سالیانه جایگاه نیز 1366560000 ریال است. با استفاده از نرم افزار COMFAR EXPERT III ارزیابی اقتصادی این طرح انجام شده و نرخ بازده داخلی آن 3.56 درصد به دست آمده است. البته این رقم با توجه به نرخ سود بانکی کشور که بین 16-22 درصد می باشد، فاقد توجیه اقتصادی است. همچنین ارزش حال خالص این طرح 628751624 ریال بوده و دوره بازگشت سرمایه نیز 10.62 سال است. در صورتی که درآمد سالیانه فرد در حدود 81 درصد افزایش یابد و از رقم 2102400000 به رقم 3811975444 برسد، نرخ بازده سرمایه گذاری بخش خصوصی برابر با 20 درصد می گردد.