Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخی ناتمام به چالش های فکری

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 60 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : هرمنوتیک، روشنفکران، اسلام، کانت، سنت، جهان هرمنوتیک ایرانی، دین، تاریخ مباحث هرمنوتیک در غرب، خدا، قرآن، فهم، تفکر، تاریخی، علت، هرمنوتیک در غرب ذکر، سیاست، انقلاب مشروطه، مکتب، انقلاب اسلامی مطرح‌کننده تفکر، انسان، کتاب و سنت، مشکلات فکری‌شان، فهم مفاد کلام خدا، مشکلات فکری، مکتب هرمنوتیک، بحث هرمنوتیک، جامعه، غرب طالب‌اف اسلام، علم، تعامل درستی با سنت

در این گفت‌وگو که در چهار قسمت منتشر شده است، آقای باوند ابتدا مطالبی را پیرامون تاریخ مباحث هرمنوتیک در غرب ذکر می‌کند و سپس به جهان هرمنوتیک ایرانی می‌پردازد که خلاصه همین بخش در این‌جا آمده است. به نظر ایشان روشنفکران ما نتوانسته‌اند تعامل درستی با سنت خود و اسلام داشته باشند و علت آن یا جهل یا خیانت است. اگر روشنفکران قدری به منابع اسلامی روی آورند و از سر تأمل در آنها بنگرند، بسیاری مشکلات فکری‌شان حل خواهد شد.

خلاصه ماشینی: "این قرائت از نسبت ما و جهان جدید بعد از انقلاب چگونه دنبال می‌شود؟ این گروه‌های فکری هم‌اکنون نیز با طرح مسأله تعارض سنت و مدرنیته و یا اسلام و غرب، اسلام را صرفا مساوی با سنت، آن هم نه سنت نبوی و علوی، بلکه سنت و آنچه در گذشته حتی در ارتباط با حاکمان مستبد گذشته اتفاق افتاد می‌انگارند و با تأثیرپذیری از کلام مسیحی و یهودی در غرب، قائل به صامت بودن متن و کتاب دینی مسلمانان هستند - البته در ابتدا می‌گفتند کتاب و دین در اصل کامل است؛ اما بعد همین را نیز نفی کردند و آن را هم مانند کتاب مقدس، ناقص و تحریف‌شده اعلام نمودند - و تحت تأثیر مکتب سوبژکتیویسم و نحله‌های مختلف آن قائل به نسبیت کامل فهم ما از دین شدند و این‌که در هیچ مرتبه‌ای نمی‌توان به نحو یقین مفاد کلام خدا را فهمید و معرفت بشری که پشتوانه فهم ما از کتاب و سنت است، کاملا نسبی و محدود و متغیر است و بشر هیچ راهی برای ورود و فهم مفاد کلام خدا ندارد. لذا در اینجا با توجه به برخی مدعیات اصحاب مکتب هرمنوتیک مبنی بر این‌که مفسر پیش‌فرض‌ها و فهمی محدود دارد و زبان عربی هم یک ساختار و محدودیت‌هایی دارد، چگونه می‌توان محتوای وحی را با این محدودیت‌های فکری و زبانی و تاریخی و فرهنگی مختلف و متغیر به نحو صحیح فهمید؟ باید گفت این مسأله به نحوی صحیح مطرح نشده است؛ زیرا این ناشی از نوعی نگاه بیرونی به دین است که قائل به جدایی و حتی فاصله معرفت‌شناسی میان آدمی و خداست؛ در حالی‌که خدا همان‌طور که در طبیعت تجلی می‌کند، به عنوان مبدأ وجود در فکر و عقیده انسان هم تجلی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.