چکیده:
آقای کریمی بر این باور است که ایران به دلیل پارهای ویژگیها، زمینه
پرورش بنلادنهای شیعی را دارد. ایشان به نظر مخالفان این دیدگاه نیز اشارهای
گذرا میکند و سرانجام نتیجه میگیرد که هماکنون دیدگاهها و سرچشمههایی برای
بروز چهرهای مانند بنلادن در ایران پدید آمده است.
خلاصه ماشینی:
"در همین راستا، نکته مهم دیگر آن است که وجود افرادی مانند سعید عسگر که ترور سعید حجاریان را تکلیفی شرعی برای تنبه او و دوستانش میداند و یا روحانیای که برای گروه مهدویت، حکم شرعی صادر میکند، در واقع نمونههای بنلادن در جامعه شیعی ایران بهشمار میآیند و هر یک از آنها میتواند بالقوه یک همکار برای چهرهای مانند اسامه بنلادن شیعه باشد؛ بهویژه آنکه گروهی از متکلمان و روحانیان ایرانی، با ایراد خطابههای مهیج و توسل به استدلالهای عامهپسند، زمینه رشد این بنلادنهای کوچک را فراهم ساختهاند.
همچنین در پاسخ به این ایراد که هماکنون اسامه بنلادن در میان جوامع مسلمان، و بهویژه جامعه اسلامی ایران، چهرهای منفور دارد و همینامر پیدایش نمونه او را در جامعه شیعی ایران منتفی میسازد، باید گفت که در برخی از حوزههای علمیه ایران و به نظر بسیاری از طلاب و چهرههای برجسته مذهبی، اسامه بنلادن شخصیت غیرتمندی است که گرچه در تشخیص راه به خطا رفته است، اما حرکتهای او بر اساس یک تفکر کاملا مسئولانه در قبال سرنوشت مسلمانان جهان شکل گرفته است.
آنچه نگارنده از رهگذر مذاکره با مقامهای ارشد و میانی مدرسههای مذهبی و سیاستمداران و دستگاههای امنیتی و ضداطلاعاتی و نیز مطالعه اسناد گوناگون به دست آورده، این است که از هماکنون دیدگاهها و سرچشمههایی برای بروز چهرهای مانند بنلادن در درون مرزهای جمهوری اسلامی ایران پدید آمده است که مانند آنچه در پاکستان روی داد، این زمینهها در نهادهای اعتقادی مانند حوزههای علمیه و مدارس علوم دینی، قویتر است."