چکیده:
هدف: پژوهش با هدف بزرسی .ارتباط بین ویژگیهای پیکرسنجی
شناگران مرد زبده کشور با عملکرد سرعتی 3 استقامتی آنها انجام شده است.
روش: بدین منظور ۷۳ شناکر مرد منتخب سراسر کشور (با میاتگین سنی ۴/۴ +
۵ سال, میانگین قد ۳/۱۳+ ۱۵۹/۹۵ سانتیمتر و میانگین وزن ۵۲/۹۱۲/۱1۶
کیلوگرم) آزمایش شدند. در پژوهش توصیفی حاضر که از نوع همبستگی است.
سازههای پیکرسنجی مورد سنجش عبارت بودند از: قد. وزن» سن, فاصلة عرضص
دو دست, عرض شانه. طول کف دست, طول کف پاء عرض لگن, ضخامت چربی
زیرپوستی پشت بازوء تحت کتفی و ساق پا. زمان ۵۰ متر و۲۰۰ متراشنای کرال
سینه به عنوان عملکرد سرعتی و استقامتی آتها منظور شد.
یافتهها: به جز شاخص عرض لگن با عملکرد استقامتی (۰/۰۳۱- p)» شاخص
ضخامت چربی زیرپوستی تحت کتفی با عملکرد سرعتی (۰/۰۴۱- p) و ۲۰۰ متر
(۰/۰۴۶- p)» سایر شاخصهای پیکرسنجی با عملکرد سرعتی و استقامتی آنها
ار تباط معنی داری وجود نداشته است.
این طرح پژوهشی با سرمایه گذاری پژوهشکه تربیت بدی و علوم ورزشی اجرا شده است.
نتیجه گیری : چنین به نظر می رسد هیچ یک از شناگران زبده کشور بر اساس شاخص های استعداد یابی به رشته ورزشی شنا هدایت نشده اند
Research on Sports Science, No 7, 2006 3
Comparison the Effect of Internal and External Attention on
Learning Maintain Dynamic Balance
M Namazizadeh (Ph.D.)' R Badami (MLs.)
1.Shahid Beheshti University, 2. Islamic Azad University
Abstract
Purpose: The purpose of this research was to compare and
contrast the effect of internal and external attention on
learning dynamic balance task on the stabilometer.
Method: The participants (n=30, age range: 8 years)
primary schoo! pupils from district three of isfahan were
randomly chosen. ‘they were equally divided into two
groups. both groups worked with the stabilometer. for one
of them the internal attention method, and for the other, the
external attention mehod. Was implemented. on the first
day. They performed eight 30-trials. duration with suitable
rest intervals; and on the next day, They performed the
same number of trials Each time. The paricipants
performance in terms of their balance on the stabilometer,
was recorded in seconds. The data was analyzed using
SPSS software according to the anova Test.
Results: The results showed that there is a meaningful
difference between the two learning methods used in the
study. (P< 0/049) therefore.
Conclusion: External attention mathod is superior to and
more effective than, the internal attention learning method
to maintain balance on the stabilometer
خلاصه ماشینی:
&%00707VDPG007G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) ازههای پیکرسنجی و رکورد شنای 200 متر با مراجعه به جدول 1 مشاهده میشود،بین رکورد شنای 200 متر و عرض لگن(0/031 P ،0/423- r )و ضخامت چربی زیرپوستی تحت کتفی وزن(0/046 P ،0/395- r )شناگران ارتباط معنیدار و منفی بوده و این درحالی است که بین سایرسازههای آنتروپومتری مورد سنجش با رکورد شنای 200 متر شناگران،ارتباط معنیداریمشاهده نشد.
حث چنانچه در تجزیه و تحلیل آماری مشاهده شد بین هیچ یک از شاخصهای پیکرسنجیبا رکورد شنای سرعتی(50 متر)و شنای استقامتی(200 متر)شناگران زبده کشور ارتباطمعنیداری وجود ندارد،ولی ارتباط معکوس(منفی) و معنیدار(0/0423- r )بینشاخص عرض لگن با رکورد شنای 200 متر به دست آمده که با مبانی نظری پژوهشمغایرت دارد(جدول 1).
مطابق نتایج پژوهشهای بسیار و نظرپژوهشگران و مربیان که در بخش مقدمه بیان شد،اندازههای بدنی و شاخصهایپیکرسنجی عوامل مهم اجرای حرکت در ورزشها به ویژه در رشتۀ شنا هستند و باویژگیهای رشتۀ مورد نظر(بهطور مثال،سرعتی یا استقامتی)ارتباط دارند،بهگونهای کهدر برخی موارد برای موفقیت فرد بسیار مهم هستند.
استنباط بر این است کهبهبود عملکرد ورزشی با پایینترین درصد چربی بدن و یا بالاترین میزان وزن بدون چربیممکن برای یک شناگر رقابتی2ارتباط دارد،بهگونهای که شناگران سرعتیتر،وزن بدونچربی بیشتری دارند.
این بدان معنی است که هیچ یک ازشناگران ایرانی شرکت کننده در مسابقات کشورهای اسلامی،براساس شاخصهایپیکرسنجی-بهعنوان بخشی از شاخصهای استعدادیابی-به رشتۀ ورزش شنا هدایتنشدهاند و به نظر میرسد در کشور ما مبنای علمی برای استعدادیابی افراد در رشتههایگوناگون ورزشی وجود ندارد و ورزشکاران تنها براساس علاقۀ خود یا خانوادۀ خود واردیک رشتۀ ورزشی میشوند.