چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی فراوانی و عوامل پدید آورنده خشونت کلامی و بدنی در مدارس دوره راهنمایی استان لرستان از دیدگاه دانشآموزان،معلمان و معاونان مدارس است.بدین منظور نمونهای تصادفی شامل 483 دانشآموز،431 معلم و 53 معاون از مدارس سه شهر بروجرد،خرمآباد و پلدختر انتخاب شدند و دیدگاه آنها براساس یک پرسشنامه محقق ساخته 71 مادهای درباره عوامل فردی آموزشی،اجتماعی و خانوادگی موثر بر خشونت و یک سیاهه 01 مادهای درباره انواع خشونت کلامی و بدنی در مدرسه سنجیده شد.نتایج نشان داد که دانشآموزان پسر میزان خشونت کلامی و بدنی در مدرسه را به صورت معنادار بیشتر از دختران گزارش میکنند.همچنین مقایسه سه گروه حاکی از آن بود که معلمان و معاونان مدارس بهویژه بر اهمیت عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در بروز خشونت در مدرسه بیش از دانشآموختگان تاکید میکنند. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود برنامهها و کارگاههای آموزشی برای کاهش خشونت در مدارس تدارک و فراهم گردد.
خلاصه ماشینی:
"میدهد که تفاوت معناداری بین دانشآموزان دختر و پسر در این زمینه وجود ندارد.
درصد پاسخ برای عوامل آموزشی موثر در رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان به
دو تفاوت معناداری را بین نظر سه گروه در مورد موثر بودن این عامل نشان میدهد.
معلمان بیشتر از معاونان و دانشآموزان معتقد به موثر بودن این عامل در پدید آوردن
مورد میزان تاثیر این عامل در پدید آوردن رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان نشان
معاونان و معلمان بیشتر از دانشآموزان بر موثر بودن این عامل تاکید میکنند.
نتیجه به دست آمده از آزمون خی دو تفاوت معناداری را بین نظر سه گروه در مورد میزان موثر بودن این عامل نشان میدهد.
درصد پاسخ عوامل خانوادگی موثر در رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان به تفکیک گروه و
در ماده اول،نتیجه به دست آمده از آزمون خی دو،تفاوت معناداری را بین نظر سه گروه در مورد موثر بودن
درصد پاسخ برای عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر در رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان به
معاونان بیشتر از دانشآموزان معتقد به موثر بودن این عامل در پدید آوردن رفتارهای
درصد پاسخ برای عوامل فردی موثر در رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان به تفکیک گروه
خی دو تفاوت معناداری را بین نظر سه گروه در مورد میزان موثر بودن این عامل نشان
معلمان و معاونان بیشتر از دانشآموزان معتقد به موثر بودن این عامل در پدید آوردن رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان هستند.
بودن این عامل در پدید آوردن رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان هستند.
دانشآموزان و معلمان بیشتر از معاونان معتقد به مؤثر بودن شرایط آموزشی نامناسب و نامطلوب در پدید آوردن رفتارهای خشونتآمیز هستند."