خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه شیوههای مقابله با فشار روانی در والدین کودک عقب مانده ذهنی و عادی مقطع ابتدایی «شهرستان بیرجند سال تحصیلی 80-79» کلثوم خزاعی کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی کارشناس امور روانی مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند چکیده: افراد در برخورد با مسائل و مشکلات زندگی از مهارتهای مقابلهای,که شیوههای منحصر به فرد برخورد با مشکلات هستند,استفاده میکنند.
همچنین در رابطه با شیوههای ناکارآمد بین پدران این دو گروه تفاوتی وجود نداشت,اما بین مادران دو گروه در زمینه بکارگیری شیوههای ناکارآمد, تفاوت معناداری مشاهده شد و مشخص گردید که مادران دارای کودک کمتوان ذهنی در مقایسه با مادران کودکان عادی از شیوههای ناکارآمد بیشتری استفاده میکنند.
در خصوص میزان بکارگیری شیوههای مقابلهای ناکارآمد بین هدف از پژوهش حاضر شناسایی نوع مهارتهای مقابله با فشار روانی و عوامل مؤثر بر سازگاری مثبت و منفی خانوادههای دارای کودک کمتوان ذهنی بوده است پدران دو گروه با[05/0<p،90 fd،39/1 t]تفاوت معنادار نبود, اما بین مادران دو گروه با[05/0<p90 fd،94/1 t]به لحاظ آماری تفاوت معناداری مشاهده شد.
وجود تفاوت در استفاده از شیوههای مقابله ناکارآمد بین مادران دو گروه،میتواند ناشی از مشکلاتی باشد که به ویژه مادران در هریک از مراحل رشد کودک کمتوان ذهنی با آن روبرو هستند (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) و با توجه به ارتباط مستقیم و مستمر با مشکلات رفتاری,جسمانی و آموزشی این گونه کودکان به بر عزت نفس مادران تأثیر منفی میگذارد,آنها را در پذیرش واقعیت و استفاده از شیوههای کارآمد دچار مشکل میکند."