خلاصه ماشینی:
"آخرین خبر هم حاکی از آن است که این آییننامه در تاریخ 20/10/86 به تصویب رسیده و اینک در رابطه با آییننامه مورد بحث،نکاتی به عنوان نقد سازنده-و نه از دیدگاه عیبجویی و ایرادگیری-به نظر رسیده است که ذیلا به آنها اشاره میشود: 1-ماده 1 آییننامه مربوط به تعاریف میباشد و در بند"الف"آن اصطلاح"تسهیلات"تعریف شده است،البته تعریف کلمه"تسهیلات"با خودش،یعنی گفته شده:«منظور از تسهیلات،اعم از ریالی و ارزی، شامل تسهیلات اعطایی به اشخاص حقیقی و حقوقی...
در نتیجه، وصول مطالبات بانکهای غیردولتی(خصوصی)را که میبایست به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شوند و دارای ارکان تعیین شده در قانون و با اختیارات و مسوولیتهای قانونی هستند،تابع مقررات دولتی قرار دادن،افزودن اقتدار دولتی است،آن هم در زمانی که سیاست روز تبدیل کردن چند بانک دولتی به غیردولتی است،یعنی کاهش دخالت و اقتدار دولت در نظام بانکی کشور.
در این رابطه سه نکته قابل تذکار به نظر رسیده است:اولا،قید و شرطی برای مهلت دادن به بدهکار در آییننامه موصوف پیشبینی نشده، یعنی مشخص نشده است که به چه شخص یا اشخاصی از بدهکاران میتوان مهلت بازپرداخت بدهی داد؟ثانیا،دادن مهلت به بدهکاران بانکهای غیردولتی،آنهم براساس مصوبه دولت،غیرقابل توجیه است،زیرا اختیار و شرایط وصول مطالبات بانکهای خصوصی با خودشان است؛ثالثا،"سایر روشها"یی که مورد اشاره قرار گرفته،مبهم است.
18-درباره ماده 17 آییننامه این پرسش مطرح میشود که آیا عملی خواهد بود که کمیسیونی که خود دولت انتخاب میکند،مشکل ایجاد شده برای شرکت را از ناحیه سیاستهای دولت قلمداد نماید؟ 19-با توجه به اینکه وزارت کشور،بهطور معمول جزو وزارتخانههای اقتصادی شمرده نمیشود، لذا به نظر میرسد که مداخله استانداران سراسر کشور در امر وصول مطالبات بانکها،موجه نیست، به ویژه در مورد بانکهای غیردولتی(ماده 18 آییننامه)."