خلاصه ماشینی:
"پس در صورت افزایش تعداد پروازها چه وضعی پیش میآید؟ اکنون سؤال این است که آیا به راستی با افزایش هرروزهء تعداد هواپیماها و تعداد پروازها، سوانح هوایی نیز افزوده خواهند شد؛و آیا هواپیما به وسیلهیی نامطمئن و خطرناک مبدل خواهد گردید؟ از ده سال قبل سازمان هواپیمایی فدرال (Federal Aviation Administrations)FAA پروژهیی تحقیقی و پژوهشی را با هزینهء 32 بیلیون دلار،برای کامپیوتری کردن کل سیستم کنترل و هدایت هواپیماها،طرحریزی کرده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سیستمهای فعلی کنترل پرواز درحال حاضر،دستگاههایی که برای کنترل پرواز،در کلیهء فرودگاههای دنیا،مورد استفاده قرار میگیرند،مربوط به بیش از 20 سال گذشته هستند.
وقتی یک هواپیما در شرایط نامساعد و خطرناک قرار میگیرد،و در آن هنگام با محدود بودن زمان از برج مراقبت کمک میگیرد،تمامی تصمیم خلبان،مبتنی بر گفتگوهایی است که بین او و متصدی کنترل ردوبدل میشود.
اگر در این هنگام صحبتها کاملا رسا نباشد،فشار عصبی بسیار زیادی به خلبان و متصدی کنترل وارد میشود و همین مسایل موجب بروز بسیاری از سوانح مرگبار میشوند.
رادارهای قوی این سیستم قادرند هواپیماها را در خارج از محدودهء فرودگاه شناسایی کنند و چون مسیر آنها همگام با زمان تا 20 دقیقهء بعد پیشبینی میشود،همانگونه که اشاره کردیم، میتوانند سوانح هوایی را پیشبینی کنند.
وقتی دهها هواپیما به فرودگاه نزدیک میشوند،این سیستم با کنترل سرعت و ارتفاع و زوایهء هریک از آنها و حتی با درنظر گرفتن سرعت باد و دیگر مسایل مؤثر در این زمینه،زمان رسیدن هر یک از آنها را به فرودگاه دقیقا مشخص میکند."