Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار و واژگان تجربه عرفانی

نویسنده:

مترجم:

(19 صفحه - از 50 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : عرفانی، قرآنی، زهد، خوف، خدا، نور، گرسنگی، صوفیان، شوق، تفسیر

خلاصه ماشینی:

"پیداست که شقیق نظریۀ زهد مبتنی بر گرسنگی را بر کدام فرض روانشناختی بنا می‌کند؛محروم داشتن شخص از آنچه از جهت نیازهای حیاتی ضروری است به معنی نگاه داشتن اودر فشار این نیازهاست،برای اینکه روحش از توجه به دو چیز بازداشته شود،یکی به شهواتزیاد و دیگری به تمنیات یا آرزوهای بیهوده؛در اینجا هنوز سخن از بر شدن( sublimation )نیست،بلکه سخن از نوعی پرداختن از غیر اساسی به اساسی در سطح جسم است که نفساز طریق آن به دنیا روی می‌آورد. اما فواید روحانیی که انسان از آن می‌گیرد حاصلتعیین هوشمندانۀ مقدار غذایی که باید خورد نیست،بلکه فیضی الهی است که عمل آن راشقیق با این عبارات بیان می‌کند:«و چون یک روز اینچنین بر او بگذرد،و خدای تعالی صدق نیت او را بداند،مقداری از&%02110DNMG021G% حب دنیا را از دل او بیرون کند و به جای آن نور زهد و گرسنگی داخل کند. شقیق هنوز از همۀ این جزئیات وظایف الأعضایی،که ترمذی از فیلسوفانمعاصر خود می‌گیرد،آگاهی ندارد،ولی برای او نیز شکم پر مانع زهد و عبادت است؛ازاین رو توصیه می‌کند که تنها ثلثی از آن را پر کنند تا دو ثلث دیگر یکی برای نفس کشیدن بهکار رود و دیگری برای تسبیح خدا و خواندن قرآن. دنبالۀ متن شاید در نسخۀ خطی ما تحریف شده باشد،زیرا شقیق در پی این سخن که«اگر خواستار آنی که[چشم]دلت به نور خدا روشن شود»می‌گوید«دل خود را از چهار چیز سبک گردان»؛و حال آنکه نسخۀ ما عملا پنج شرطبرمی‌شمرد که باید آنها را به جای آورد:«اول رد مظالم،دوم تقدیم مازاد قوت؛سوم مخالف با هوای نفس در همۀچیزهایی که رضای خدا در آنها نیست؛چهارم بیمناک نبودن از فقر و پنجم بی اعتنا بودن به آنچه مردم دربارۀ تو می‌گویند،خواه خوبی تو باشد و خواه بدی تو."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.