Skip to main content
فهرست مقالات

ابوالبرکات بغدادی و ابن سینا

مترجم:

نویسنده:

(13 صفحه - از 95 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : بو ،نفس ،عقل ،ابو البرکات ،ابن‌سینا ،بدن ،مشاییان ،عقل فعال ،جسم ،فلسفه ،ادراک ،عقول ،نفس انسانی ،المعتبر ،معرفت ،اسلامی ،برهان ،نفس نباتی ،نظریه ،نظریات ابو البرکات ،فلسفه مشایی ،اثبات ،ابو البرکات عقول ،معقولات ،قوای جسمانی ،حدوث نفس ،فلسفه اسلامی ،بو علی نفس انسانی ،قوای نفس ،مشاییان نفوس انسانی

خلاصه ماشینی:

"در نظر ابو البرکات مدرک هر چه باشد، محسوس یا معقول، ادراک عبارت است از ملاقات مدرک و مدرک به طور مستقیم(المعتبر، ج 2، ص 493)و این ملاقات با چشم نفسانی است که همان خودنفس است(ج 3، ص 399)و چون ادراک بدون آلت یامستقل از آلت صورت می‌گیرد، لذا فرقی میان ادراک معقول و محسوس نیست و بر خلاف پندار مشاییان ادارک محسوسات تفرقه‌ای در نفس پدید نمی‌آورد و نیازی نیست که، برای پرهیز از شوائب حسی، قوای نفس را متعدد فرض کنیم. اما خود ابو البرکات بیان ساده و روشنی برای حدوث نفس دارد و آن اینکه اگر فرض کنیم که نفس مقدم بر بدن بوده است یا معطل بوده و یا کاری داشته است و در الهیات ثابت است که هیچ موجودی ممکن نیست بیکار باشد و اما برای همه ما مسلم است که ما چیزی از کارهای قبلی خود را به یاد نمی‌آوریم، و هیچ نفسی حین تولد معرفت و علمی ندارد. ابو البرکات بر خلاف فارابی و بو علی سینا و ابن رشد نیازی به عقل فعال نمی‌بیند و عقل را بنفسه قادر به ادراک معقولات می‌داند، مانند دانه که بالقوه درخت است و می‌تواند درخت شود و لازم‌ نیست که درخت دیگری او را کمک کند، و اگر قدما چیزی در این باب گفته‌اند فرض و حدسی بیش نیست و ضرورت ندارد(المعتبر، ج 2، ص 411). مشاییان نفوس انسانی را هم معلول عقل فعال می‌دانستند، اما ابو البرکات از راه اختلاف طبایع و احوال و افعال نفوس استدلال می‌کند که آنها علل متکثره دارند و علل نفوس جواهر غیر جسمانی شبیه مثل افلاطونی است(المعتبر، ج 3، ص 152-153)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.