چکیده:
در این مقاله تلاش شده است تا کرکرد دانشگاههای بریتانیا در تبدیل تولیدات علمی به منابع مالی و ثروت گزارش شود.به طور معمول بودجه دانشگاهها از منابع معتتابهی تامین میشود معمولا"در اکثر کشورها دولت منبع اصلی تامینکننده اعتبارات است لکن همانگونه که شاهدیم افزایش تعداد دانشگاه ها و جمیعت دانشجویی،دولتها را از تامین بودجه و امکانات لازم برای دانشگاهها ناتوان ساخته است.لذا دانشگاهها برای انجام برنامهها و تحقق اهداف خود تلاش مینمایند روشهای مختلفی را برای تامین هزینههای خود به کار گیرند بدون آنکه از مسیر اصلی خود که تولید علم و دانش است منحرف شوند.یکی از روشهایی که بویژه در دانشگاههای بریتانیا برای کسب درآمد بکار گرفته میشود،تبدیل تولیدات علمی به کالا و خدمات از طریق ایجاد شرکتهای دانشگاهی است.ایجاد این شرکتها گام جدیدی است که دانشگاه را به سمت طرح ایدههای جدید که نیازهای جامعه را تامین کند هدایت مینماید،بدون آنکه این مراکز از مسیر اصلی خود که کشف مرزهای جدید دانش برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و توسعه علم و فناوری است منحرف شوند.این مقاله تشکیل شرکتهای تجاری در دانشگاههای بریتانیا،تاثیر ایجاد آنها در تامین منابع مالی مورد نیاز دانشگاهها و پیامدها و مشکلات موجود در این مسیر را بررسی نموده است.
با توجه به اینکه برنامه توسعهء چهارم بر محور دانش بنا شده است دانشگاههای ما با استفاده از تجربههای موفق سایر کشورها و بومی ساختن آنها علاوه بر حل مشکلات افتصادی خود آموزش عالی را فعالانه در مسیر توسعهء علمی کشور قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
"عوارض و پیامدهای ارتباط صنعت و دانشگاه در بخش بعدی تشریح و در ادامه مشکلات موجود در روند فعالیتهای شرکتهای تجاری دانشگاهی تبیین و به این نکته تاکید شده است که ایجاد شرکتهای تجاری نباید دانشگاهها را به بنگاه تجاری تبدیل نماید بلکه ایجاد آنها روشی است که دانشگاهها از محل تولید دانش و فناوری منابع بیشتری را جذب نمایند و استقلال مالی بدست آورند.
تشکیل شرکتهای دانشگاهی( Spin Off ) در بین الگوهای فوق بر اساس بررسی که نگارندگان در دانشگاههای بریتانیا انجام دادهاند ایجاد شرکتهای دانشگاهی به عنوان یکی از اساسیترین روشهای فعالیت دانشگاهها در افزایش درآمد و کمک بیشتر به توسعه اقتصادی شناخته شده است.
در رشته کشاورزی دانشگاههای کمی در بریتانیا فعالیت دارند و بسیاری از آنها فعالیت خود را در بخش تکنولوژی و رشتههای پر هزینه محدود نمودهاند اما اگر در وب سایت مذکور رشته کشاورزی را جستجو کنیم عدد 448 را مشاهده میکنیم از این دسته مثالها فراوان است لکن نکته ظریف و قابل توجهی که در این رابطه وجود دارد جهتگیری دانشگاهها در ایجاد رشتههای جدید و جمع و یا کوچک کردن رشتههای قدیمی و بویژه پرهزینه در کشور خود و تلاش برای راهاندازی و ایجاد رشتههای پرهزینه در کشورهای در حال توسعه با سرمایهگذاری این کشورها ست.
این امر هر چند که در هر جامعه و نظام حکومتی بر اساس ساختار خاص خود تعریف و اجرا میشود لیکن با توجه به فرایند غیرقابلاجتناب جهانی شدن-چه در حوزه آموزش عالی و چه در حوزهء اقتصاد-تجربهء هر کشور به لحاظ شرایط فرهنگی و اقتصادی آنها میتواند مورد استفاده دیگر کشورها قرار گیرد مشروط بر آنکه دانشگاه در این مسیر به رسالت اصلی خود توجه ویژهای داشته باشند تا مبادا تامین منابع او را از راه اصلی منحرف نکند."