چکیده:
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی شیوههای اشاعة فرهنگ و تفکر بسیج در بین دانش آموزان است. جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان بسیجی و غیر بسیجی مدارس راهنمایی و دبیرستانهای سراسر کشور تشکیل دادهاند. تحقیق به روش پیمایش(survey) و با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته و اجرا شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از بستة نرم افزاری spss صورت گرفته است. قابلیت اعتماد(reliability) پژوهش با استفاده از آماره آلفای کرونباخ و اعتبار(validity) با به کارگیری روشهای متداول آماری ودقت در نمونه گیری به شیوة علمی، مصاحبه با خبرگان و استفاده ازآماره تحلیل عاملی(factor analysis) محاسبه شده است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای نگرش خانواده، فرهنگ جامعه،گروه دوستان، مدرسه، جنس، مقطع تحصیلی و نوع عضویت در بسیج، با شیوههای اشاعة رابطة معنادار دارند. مهمترین متغیر تأثیر گذار بر شیوههای اشاعة فرهنگ وتفکر بسیج، فرهنگ جامعه و پس ازآن به ترتیب: متغیرهای گروه دوستان، خانواده، مدرسه و متغیرهای پیشینهای مقطع تحصیلی و عضویت بوده است.
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق در پی آن است که در یابد با کدام شیوهها به شکل بهتری میتوان تفکر و فرهنگ بسیج را در بین دانش آموزان رواج داد.
تأثیر زیاد برنامههای علمی در اشاعة فرهنگ و تفکر بسیج، باتوجه به شرایط سنی(نوجوانی وجوانی) و وضعیت تحصیلی دانش آموزان (مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان) وتحت تأثیر این دو پارامتر، قابل توجیه است.
دوم اینکه، دانش آموزان درسنین جوانی و استقلال شخصیتی قرار دارند و بایست ازشیوههای اقتداری به منظور اشاعة فرهنگ و تفکر بسیج پرهیز کرد.
رتبه پایین برنامههای عقیدتی- سیاسی میتواند دو دلیل توجیهی داشته باشد؛ اول اینکه، روشها و محتوای این برنامهها جذاب نیستند یا تکراری هستند و دوم اینکه، در اشاعة فرهنگ و تفکر بسیج به این شیوه، بایست به صورت غیر مستقیم عمل کرد.
متغیرهای فرهنگ جامعه، دوستان، خانواده، مدرسه، با تمامی ابعاد شیوههای اشاعۀ فرهنگ وتفکر بسیج و برنامههای اجرایی بسیج برای اشاعة فرهنگ و تفکر بسیج، رابطة معنادار داشتهاند.
4. تلاش مروجان و نیز برنامههایی که به منظور ترویج فرهنگ وتفکر بسیج برای آنها در نظر گرفته میشود میبایست مبتنی بر شیوههای استدلالی، همراه با ایجاد انگیزش، منطبق بر اصول اخلاقی فرهنگ جامعه و همراه با نظارت دقیق باشد.
لذا بایستی در دو مرحله این فضاها را تغییر داد؛ در مرحلۀ اول، با ایجاد فضای مناسب و جذاب و نزدیک به معدل فرهنگی - اجتماعی جامعه و در مرحلۀ بعد، تعمیق و درونی سازی فرهنگ وتفکر بسیج."