چکیده:
توان انجام آن را دارد. نهضت سید الشهدا یک حماسهء بزرگ اسلامی-الاهی بود که عزت و کرامت انسانی را در میان مسلمانان زنده کرد.در حالی که یک قیام به ظاهر شکست خورده بود.برای اسرای این قیام عزت و کرامت چه مفهومی داشت؟تبیین نقش عزت و عزتمداری در واقعهء عاشورا و همچنین پرداختن به عزت نفس و اقتدار حضرت زینب(س)در این نوشتار مورد بحث قرار میگیرد. این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است میرساند که: حادثهء کربلا از بدو امر بر مبنای پاسداری از عزت و کرامت انسانها شکل گرفته است،و عزت محوری در گفتار و کردار امام حسین علیه السلام نمونه بارزی دارد.درخشانترین الگوی عزت محوری پس از امام حسین علیه السلام در عملکرد حضرت زینب(س)قابل مشاهده است.حفظ اقتدار و عزت در لباس اسارت،کار بزرگی است که تنها عقیلهء بنیهاشم
خلاصه ماشینی:
"امام حسین در راه هدف متعلی خود-که همان امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدش رسول خداست-قیام میکند:«أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیر جدی و أبی»(62:ص 651)و زینب کبری نیز آگاهانه او را همراهی مینماید؛زیرا او نیز خود را در راه تحقق این هدف مسئول میداند و از همینرو،تلاش در راه تحقق این هدف بزرگ ارادهء ایشان را تقویت میکند و سبب میگردد ایشان با استقامت و دلیری در راه احیای دین خدا تلاش کند و با وجود مصائب و سختیها مقتدر و عزیز،در برابر دشمن،ظاهر شود.
با وجود این،با گوش جان پذیرای کلام برادر میشود که او را مورد خطاب قرار داده میفرماید:«لا یذهبن حملک الشیطان»(33:ج 54،ص 2)بنابراین وقتی ظهر عاشورا فرا میرسد و زینب(س) سید الشهدا را با آن روحیهء قوی میبیند که دشمنش درباره او میگوید:«هرگز تنها ماندهای را ندیدم که فرزندان و خاندان و یارانش کشته شده باشند و با این حال دلدارتر و شجاعتر از حسین علیه السلام باشد.
(01:ج 2، ص 7)زینب(س)نیز که رشد یافتهء مکتب عزت محور حسین علیه السلام است در برخورد با ابنزیاد و یزید،بهگونهای رفتار میکند که هیبت دروغین آنها درهم شکسته میشود؛زیرا عزت و اقتدار عقیلهء بنیهاشم از حقگرایی او نشئت گرفته است و انسان حقطلب از عزت و اقتدار بالایی برخوردار است و عزت نفس بالا در رفتار و گفتار و حتی حالات فیزیکی او متبلور میشود."