چکیده:
در بسیاری از کتب سیره، تاریخ و حدیث بر این نکته تاکید شده است که حضرت محمد (ص) پس از آنکه به پیامبری مبعوث شد، تا سه سال دعوت پنهانی داشت و پس از نزول آیاتی از قرآن، مامور شد تا دعوتش را آشکار کند. در این تحقیق تاکید شده است که اصل دعوت به توحید و نبو ت پیش ازاین روز، آشکار بوده و آنچه که در این مدت پنهان بوده امر ولایت و وصایت امیرالمومنین (ع) بوده است و برای اثبات این مدعا، مطالبی در رابطه با زندگانی پیامبر و دوران نبو ت و رسالت ایشان با تاکید بر آغاز نزول قرآن کریم، آغاز آشکار انذار امت و اعلان امر خلافت امیرالمومنین (ع) مطرح کرده و سری بودن دعوت پیامبر را در آغاز سه سال او ل بعثت مطلبی سست و متناقض برشمرده است و با استناد به روایات بیان می دارد واقعه یوم الدار برای اعلام امر خلافت و وصایت امیرالمومنین علی (ع) بوده است. روایات هفت گانه یوم الدار به نقل از کتاب ارزشمند الغدیر اثر علامه امینی، را بررسی کرده است. همچنین برخی از واکنشهای شدید قریش، ناشی از یوم الدار و تدبیرات پیامبراکرم (ص) به صورت فهرست وار اشاره شده است
خلاصه ماشینی:
"(67:ج 16،ص 373 نقل از:تفسیرالنسفی-هامش الخازن 242/4) قدمه از دیرباز تاکنون،در اکثر کتب سیره و تاریخ و تفسیر و حدیث،چه آنچه که بهدست پیروان مکتب اهل بیت نگاشته شده یا در مکتوبات پیروان مکتب خلفا آمدهاست،پیوسته بر این نکته تأکید شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از آنکه در چهل سالگیبه پیامبری مبعوث شد،تا سه سال دعوتی پنهانی داشت و پس از آن با نزول آیات94 از سوره الحجر و 214 از سورۀ الشعرا مأمور شد تا دعوتش را آشکار نماید.
تاریخ طبری(216/2):از امیر المؤمنین علیه السلام روایت میکند که چون آیۀ{/و انذر عشیرتک الاقربین/}(شعراء(26)214/)بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد،ایشان مرا&%02310NFSG023G% خواند و فرمود یا علی!خداوند مرا امر کرده است که نزدیکترین خویشاوندانت راانذار کن فضقت بذلک ذرعا و عرفت انی متی ابادئهم بهذا الامر،اری منهم ما اکره.
چقدر شبیه است ادبیات و لحنی که جبرئیل در اینجا به کار برده با آنچه که درواقعه غدیر در متن قرآن میبینیم:{/یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و إن لمتفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس/}(مائده(5)67/)در آنجا هم پیامبراکرم صلی الله علیه و آله از جانب خداوند امر میشود تا علی علیه السلام را برای مردم نصب کند و ایشان رابه ولایت امیر المؤمنین علیه السلام خبر دهد لکن به تعبیر روایت:فتخوف رسول الله صلی الله علیه و آله انیقولوا حابی ابن عمه و ان یطعنوا فی ذلک علیه.
(26:ج 1،ص 191 و نیز ذیل آیه در اسباب النزول واحدی و نزول القرآن ابو نعیم اصفهانی) حتی ادبیات و لحن خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم در اینجا(یوم الدار)با آنچه که درواقعۀ غدیر ابراز کردند،بسیار مشابه و بعضا یکی است:قال ابن عباس:فهبط رسولالله،فکره ان یحدث الناس بشیء اذ کانوا حدیثی عهد بالجاهلیة..."